IV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KomunikAACja, Samoświadomość, Seksualność - wsparcie środowiska osób w spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnościami
Paulina Rutka
Olgierd Kosiba
Prezes Towarzystwa Tłumaczy i Wykładowców Języka MigowegoGEST, nieprzerwanie od 2010 roku.
Tłumacz i lektor polskiego języka migowego.
PROFIL ZAWODOWY DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA I EDUKACYJNA
- Współautor książki "Leksykon języka migowego" (Wydawnictwo SILETIUM, Bogatynia, 2011) - najobszerniejszej publikacji słownikowej dotyczącej PJM w Polsce.
- Współautor książki " Dostępność z GESTem" (Towarzystwo GEST, 2024).
- Autor książek do nauki polskiego języka migowego oraz programów nauczania w tym zakresie.
- Autor książki. "Skuteczne nauczanie. Metodyka nauczania. Techniki, formy, metody." (Towarzystwo GEST, 2012).
- Pomysłodawca i twórca platform edukacyjnych: migaj.eu (od 2014), pjm-online.pl (od 2020) oraz aplikacji mobilnej MIGAJ Z NAMI: PJM (od 2017).
- Współtwórca projektu ODWAŻNI (od 2023) dedykowanego edukacji włączającej. Współzałożyciel projektu Migam.pl (obecnie Migam.org, 2011-2012).
- Kierownik studiów podyplomowych "Lektor polskiego języka migowego" (2021-2022, 3 semestry).
- Absolwent prestiżowego szkolenia TESOL z rozszerzeniem na języki migowe (The Canadian Institute of English, 2002).
- Metodyk i autor innowacyjnych metod nauczania, m.in. Metody wizualizacji językowej w oparciu o technologię spaceru wirtualnego (2022-2023).
- Prelegent na TEDx Marszałkowska, wystąpienie "Crack the Code!" (2014).
- Trener z zakresu postępowania w sytuacjach zagrożeń terrorystycznych w projekcie "Bezpieczna szkoła" (Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2016).
PROFIL ZAWODOWY EKSPERTYZA I DZIAŁANIA NA RZECZ DOSTĘPNOŚCI
- Koordynator ds. dostępności oraz specjalista w zakresie zapewnienia dostępności i postępowania skargowego w Ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (od 2021).
- Ekspert ds. dostępności w opiece farmaceutycznej w projekcie LEKOLEPKI w Konsorcjum Naukowym PIKTOREX na UKSW w Warszawie (2018). Konsultant ds. dostępności w zakresie zatrudniania Głuchych w firmie AMAZON w ramach projektu MigaMY (od 2020).
- Ekspert w projekcie "MUZEA BEZ BARIER" - Koalicja muzeów polskich i ukraińskich na rzecz profesjonalnej obsługi niepełnosprawnego zwiedzającego (2014).
- Autor prelekcji i warsztatów dotyczących dostępności stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG 2.0 (projekt "Droga do dostępności", Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 2015).
- Trener Narodowego Centrum Kultury w zakresie włączania osób g/Głuchych i słabosłyszących w działania kulturalne (2022).
PROFIL ZAWODOWY DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA
- Mediator sądowy przy Sądzie Okręgowym w Poznaniu (od 2018).
- Członek pierwszej kadencji Polskiej Rady Języka Migowego , powołany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Władysława Kosiniaka-Kamysza (2012).
- Członek Zespołu Rzeczniczki Praw Dziecka , Moniki Horny-Cieślak, ds. Ochrony Dzieci z Niepełnosprawnościami przed Przemocą (2024).
- Członek i współtwórca inicjatyw "Chcemy całego życia" (2017) oraz "Nasz Rzecznik" (2024).
- Konsultant ds. Głuchych w Kancelarii Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2010-2015), odpowiedzialny za tłumaczenie strony prezydent.pl na PJM.
- Uczestnik uroczystości podpisania Ustawy o języku migowym (2011, Belweder) oraz ratyfikacji Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Pałac Prezydencki, 2011) na zaproszenie Prezydenta RP.
PROFIL ZAWODOWY ORGANIZACJA EVENTÓW I PROJEKTÓW INTEGRACYJNYCH
- Organizator pierwszego w Europie koncertu piosenek śpiewanych/miganych w PJM i ASL (2014).
- Organizator ogólnopolskiej konferencji "Zero barier - muzea dla niepełnosprawnych" (Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa, 2014).
- Inicjator projektu "Chcemy być sobą" (2024) na rzecz niepełnosprawności i dostępności.
- Współorganizator projektu polsko-ukraińskiego dla Głuchych uchodźców we współpracy z UNHCR (2024).
- Twórca serii StandUp'ów integracyjnych : "StandUp Wytchnieniowy", "StandUp Bez barier, PO BANDZIE", "StandUp (nie)pełnosprawny" (2024-2025).
- Jako pierwszy w Polsce dokonał autorskiego tłumaczenia opery Richarda Wagnera "PARSIFAL" na PJM na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu (2013-2018).
PROFIL ZAWODOWY WYRÓŻNIENIA I NOMINACJE
- Wyróżniony w plebiscycie Generacje Niezależności (Fundacja PODAJ DALEJ, 2024).
- Nominowany przez portal Głos Wielkopolski w plebiscycie Osobowość Roku w kategorii Działalność społeczna i charytatywna (2024-2025).
Katarzyna Fediuk
Pedagog z wykształcenia, lektor i tłumacz polskiego języka migowego. Cechuje ją stoicyzm, cierpliwość oraz wyluzowane podejście do życia, co pozwala jej efektywnie pracować z ludźmi i podejmować wyzwania bez stresu. Pasjonuje się wspieraniem osób Głuchych, wierząc, że kluczem do sukcesu jest nie tylko wiedza, ale także odpowiednie podejście i otwartość na drugiego człowieka.
- Ewa Grzelak
Daria Serafin
Z wykształcenia pedagożka specjalna. Z zamiłowania do gadania - specjalistka AAC. Pracuje w Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym Dreamlab, gdzie na co dzień wspiera dzieci rozwijające się w spektrum autyzmu.
Aneta Narloch
- Tomasz Gruszka
- Joanna Ławicka
Dr n. hum. Izabela Fornalik
Pedagożka specjalna
Certyfikowana seksuolożka PTS
Certyfikowana psychoterapeutka CBT
Certyfikowana seksuolożka kliniczna PTS i certyfikowana psychoterapeutka CBT (poznawczo-behawioralna) oraz psychoterapeutka DBT (dialektyczno-behawioralna), która nie porzuciła swej miłości do pedagogiki specjalnej. Pasjonuje ją ludzka różnorodność i poszukiwanie dróg wspierania zdrowia psychicznego i seksualnego osób neuroróżnorodnych, osób z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną, a także osób różnorodnych płciowo i seksualnie. Jest zaangażowania w tworzenie przepisów prawa, które dają wspomnianym grupom osób szansę bycia wysłuchanymi i usłyszanymi. Jest członkinią Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, wykładowczynią na Podyplomowych Studiach "Seksuologia Kliniczna - Opiniowanie, Edukacja, Terapia" na UAM w Poznaniu oraz na studiach podyplomowych "Seksuologia Kliniczna" realizowanych na Uniwersytecie SWPS. Od ponad 20 lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu, ich nauczycieli i rodziców na temat seksualności. Jest autorką licznych publikacji na ten temat, między innymi książek: "Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Poradnik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli", "Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów", "Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz wielu artykułów naukowych i popularno- naukowych, m.in. "Przesłuchiwanie świadków z niepełnosprawnością intelektualną". Tworzy pomoce dydaktyczne przydatne w edukacji seksualnej osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jest autorką pakietów edukacyjnych "O dojrzewaniu. Chłopcy", "O dojrzewaniu. Dziewczęta" oraz współautorką pakietu "Poznać i zrozumieć uczucia". W roku 2017 została wyróżniona tytułem Ambasadorki Konwencji ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.
Alicja Długołęcka
Absolwentka Wydziału Pedagogiki na Uniwersytecie Warszawskim, doktorka nauk humanistycznych, certyfikowana edukatorka seksualna, wieloletnia wykładowczyni psychosomatyki i rehabilitacji seksualnej w Wydziale Rehabilitacji w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, psychoterapeutka w nurcie humanistyczno-doświadczeniowym. Od wielu lat zajmuje się edukacją psychoseksualną młodzieży oraz seksualnością kobiet. Od 1991 roku aktywnie zajmuje się edukacją seksualną w Polsce rozpoczynając od działalności w Krajowym Komitecie ds. HIV/AIDS i pracy nad podstawami programowymi Wiedzy o życiu seksualnym człowieka w 1993 roku. Jest współtwórczynią podręcznika zatwierdzone go użytku z 2000 roku " Ja i Ty : wychowanie do życia w rodzinie : podręcznik dla gimnazjalistek i gimnazjalistów" i wielu książek z zakresu edukacji seksualnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest również autorką i współautorką licznych książek i artykułów naukowych i
popularnonaukowych z tego zakresu m.in. monografii "Edukacja seksualna", "Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością fizyczną", "Jak się kochać" i "Seks na wysokich obcasach", "Zwykłej książki o tym, skąd się biorą dzieci", "Wdzięczność", "Seks trzyma nas przy życiu", "Wstyd" , "Seksedpl", "Przypływ" . Swoją pracę naukową i popularyzatorską poświęca profilaktyce zaburzeń psychoseksualnych, szeroko rozumianej edukacji seksualnej i propagowaniu zdrowia seksualnego. Jest członkinią zespołu eksperckiego projektu dotyczącego seksualności osób z niepełnosprawnościami "Sekson" oraz ogólnopolskiego projektu edukacyjnego #Seksedpl. Na co dzień pracuje z klientami w zakresie edukacji psychoseksualnej w Centrum Terapii Lew-Starowicz w Warszawie oraz aktywnie działa w organizacjach pozarządowych.
- Katarzyna Ślęczek
- Katarzyna Świeczkowska
Prezes Stowarzyszenia Terapeutów Relacyjno-Rozwojowych, Dyrektor Ośrodka Wspierania Kompetencji Nauczycielskich i Terapeutycznych "Strefa Dobrych Emocji" w Poznaniu. Były dyrektor Przedszkola Specjalnego "Orzeszek" w Poznaniu. Autor poradników i przewodników dla rodziców i wychowawców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną m.in. "Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim ", Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych", Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego.", Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną".
Joanna Izabela Klaga
Wykształcenie i doświadczenie:
● Absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wydziale Politologii i Komunikacji Społecznej.
● Stypendystka New Media Communication na University of Hull.
● Specjalistka w zakresie komunikacji społecznej , współpracy międzysektorowej oraz budowania relacji w biznesie. Działalność i specjalizacje:
● Wiceprezes Fundacji Autika.
● Certyfikowana fundraiserka i rzecznik prasowy.
● Trenerka Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) I i II stopnia ze specjalizacją w pracy z młodzieżą w spektrum autyzmu.
● Terapeutka Relacyjno-Rozwojowa.
Misja i cele:
Dzieląc się własnymi doświadczeniami związanymi z wychowywaniem neuroróznorodnych dzieci oraz pracą z nastolatkami i młodymi dorosłymi rozwijającymi się w spektrum autyzmu, od lat konsekwentnie buduje system narracji, opowieści uszytej z przykładów, rozwiązań i strategii, które pomagają młodym ludziom odnajdywać się w sytuacjach społecznych. Wspiera rodziców, opiekunów i nauczycieli w budowaniu wspólnoty, która staje się bezpiecznym punktem wyjścia do usamodzielniania i wspierania samostanowienia osób w spektrum z poszanowanie ich potrzeb.
- Olaf Kraus de Camargo