Kultura i Sztuka Muzyka i Taniec

Las i Ludzie. Spektakl

location icon
Goyki 3 Art Inkubator ul.Jakuba Goyki 3, Sopot
calendar icon
Od 3 wrz 14:00 do 3 wrz 15:30
ticket icon
Od 15,00 zł


Las i Ludzie. 

3 września (niedziela), godz:14:00, na spektakl obowiązują bilety.

Spotykamy się na #ParknaGoyki, przed budynkiem Goyki3 Art Inkubatora.


Co widzisz, gdy idziesz przez park i las?

Korony drzew?

Gałęzie i liście?

Krzewy, byliny, trawę i mech?

Znasz nazwy tych roślin?

Wszystkich?

Jakiejś części?

Zachwycasz się nimi?

Ledwo zauważasz w codziennym biegu?

A czego nie widzisz?

Fotosynteza, symbioza, mikoryza - te procesy są niedostrzegalne dla ludzkiego oka. A jednak to dzięki nim życie pod i nad powierzchnią ziemi może kontynuować się. Być może zobaczenie i usłyszenie tego, co znajduje się pod naszymi stopami, zmieniłoby jak myślimy o świecie roślin, jak z nimi współżyjemy i jak budujemy relacje z innymi ludźmi. Możemy wspólnie spróbować to sobie to wyobrazić?

"Las i ludzie" jest zaproszeniem do przebywania w przyrodzie z otwartością na wysyłane przez nią sygnały. Choreografka Magda Jędra wraz ze współtwórczyniami przygląda się mechanizmowi niewidzialności roślin, w świecie nauki nazwanym syndromem "plant blindness". Ten spektakl to ich propozycja lekarstwa na "ludzką ślepotę" na życie roślin, które można przyswoić bez ograniczeń wiekowych.


Tytuł: "Las i ludzie"

Koncept: Magda Jędra

Choreografia: Magda Jędra we współpracy z Anną Steller i Ulą Zerek

Dramaturgia: Katarzyna Kania

Performans, taniec: Magda Jędra, Anna Steller, Ula Zerek

Kostiumy: Marta Szypulska

Dźwięk: Piotr Pawlak

Konsultacje i mentoring w zakresie teatru dla rodzin: Justyna Czarnota

Kierownictwo produkcji: Alicja Berejowska - Perform for Change

Zdjęcia: Alina Żemojdzin

Wideo: Emil Neumann

Produkcja: Fundacja polka dot

Partnerstwa: Goyki 3 Art Inkubator, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana

Premiera: 2.09.2023r., Sopot — Goyki 3 Art Inkubator

Odbiorcy/grupa docelowa: spektakl rekomendowany dla widzek i widzów od 7-ego roku życia.

Spektakl ma charakter partycypacyjny, możliwa dobrowolna interakcja z publicznością oraz lekki fizyczny kontakt

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Mentorskie wsparcie pedagogiczno-teatralne procesu twórczego zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Justyny Czarnoty.

BIOGRAMY

MAGDA JĘDRA - tancerka, performerka, choreografka. W latach 1997-1999 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. Współzałożycielka grupy Good Girl Killer. Autorka i współautorka spektakli "Teletransis", "Junkie", "Good Girl Killer", "Akcja", "Europa. Śledztwo", "Królestwo", "What's wrong with happiness", "Le pas Jaques", "Have a nice hell", "Lotta i Gula", "Złe ziele". Autorka choreografii w teatrze dramatycznym: "Komediantka" w reż.Anity Sokołowskiej, "Życie to sen"i "Kazimierz i Karolina" w reż. Wojciecha Klemma, "Thermidor roku 143" w reż. Lecha Raczaka, "Wszystko co wiem o mężczyznach i kobietach" w reż. Szymona Kuśmidera.

Współpracowała z Anną Steller, Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Weroniką Pelczyńską, Rafałem Dziemidokiem, Leszkiem Bzdylem, Edytą Kozak, Anitą Wach, Joe Alterem, Isabelle Schad. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl "Good Girl Killer". Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca przy Art Station Foundation w Poznaniu. Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wielokrotna stypendystka miasta Gdańska i samorządu województwa pomorskiego.W 2012 odbyła rezydencję choreograficzną w Dance/USA Philadelphia współorganizowaną przez Instytut Muzyki i Tańca i Art Stations Foundation, a w 2019 w ramach programu GPS Movement Research wizytę studyjna w Nowym Jorku w prestiżowym Judson Church.

Od kilku lat w ramach swojej działalności choreograficznej pogłębia swoją wiedzę o naturze i poszukuje ruchowych kanałów komunikacyjnych pomiędzy ciałem człowieka a ciałem roślinnym. W 2019 roku rozpoczęła pracę nad projektem "Botanic body". W grudniu 2019 roku jej efekty zaprezentowała w Chudson Church w Nowym Jorku. W 2021 roku na zaproszenie Fundacji C/U razem z dramaturżką Anką Herbut stworzyła spektakl "Złe Ziele", z premierą w ramach 20. Festiwalu Ciało/Umysł w Warszawie. Aktualnie pracuje nad spektaklem plenerowym dla rodzin (7+) "Las i ludzie", z premierą we wrześniu br. w Sopocie. Prowadzi zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji oraz rozwija autorską praktykę ciała botanicznego. Mieszka w Gdańsku.

KATARZYNA KANIA - Pracuje jako niezależna choreografka, performerka, tancerka, nauczycielka akademicka. Mieszka i pracuje pomiędzy Polską a Niemcami, co nieuchronnie wpływa na jej artystyczne wybory, ekonomiczną sytuację i emocjonalne więzi, ale nieustannie kontynuuje poszukiwanie sposobów na tworzenie sztuki "międzynarodowo". W 2014 roku ukończyła studia na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu (AST Kraków), gdzie w latach 2016-2019, kontynuowała współpracę jako pedagożka. Edukację taneczną zdobywała również w Tel Avivie ( Kibbutzim Collage of Education) oraz w VSMU Bratislava. Ukończyła Institute for Applied Theatre Studies w Giessen (Choreografia i Performans). Doświadczenie zawodowe Kasi to głównie tworzenie choreografii opartej na współautorstwie, w której głównym focusem jest przyjęcie krytycznego i feministycznego punktu widzenia na emancypacyjny potencjał tańczącego ciała. Od 2018 roku współpracuje jako performerka i choreografka w różnych konstelacjach kolektywnych, między innymi: Rotterdam Presenta, Polka Dot Foundation,Christians: Schwenk collective. W 2019 roku rozpoczęła współpracę z niemiecką choreografką/ performerką- Marją Christians, oraz serbską dramaturżką/ choreografką: Aną Dubljevic, z którymi systematycznie skupia się na badaniu protokołów wykonywania, prezentowania i obserwowania, strukturyzując swoje projekty wokół pojęcia "dramaturgii

feministycznej". Ich ostatnia praca "Dancefloor 2022" jest obecnie wystawiana w ramach festiwalu apap "feminist futures"(Tanzfabrik Berlin, SZENE Salzburg). Obecnie współpracuje ze Zrinką Uzbinec (Chorwacja/ Anglia) w ramach rezydencji Flutgraben Performance w Berlinie: choreograficzne zderzenia między ukroliwością (cuteness) a przemocą, myśląc o choreografii jako o niestabilnym stanie, który może wytwarzać i obserwować dwuznaczne afekty.

ANNA STELLER - urodzona w 1979 w Gdańsku performerka, tancerka i choreografka. Matka trójki. Absolwentka Slawistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Na scenie zaczęła występować w 1993 roku w Teatrze Dada von Bzdulow. Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje performance oraz performance typu site specific. Jako performerka koncentruje się głównie na przejrzystości i szczerości przekazu, na radykalnych rozwiązaniach artystycznych. Interesuje ją praca w duecie, praca z artystą o innych obszarach zainteresowań, negocjacja na polu sztuki z której rodzi się nowa, świeża jakość. Interdyscyplinarność tańca i performensu to obszar, który bada od lat, próbując zrozumieć i przekazać publiczności ważne dla niej treści i koncepcje. Swoje prace prezentowała m.in. w CSW Łaźnia Gdańsk, Gdańska Galeria Miejska, Halo kultura w Gdyni, "Kronika" Bytom, PGS Sopot, Arts Station Foundation w Poznaniu, Instytut Grotowskiego we Wrocławiu, Maat Festiwal w Lublinie, Malta Festiwal w Poznaniu, Sweden/Karlskrona "Telling the Baltic" project, Miami Performance International Festival (USA), FestivalL1 Contemporary Dance Festiwal w Budapeszcie,"Body-Mind" Warszawa , "Four Days" w Pradze, Festival of Naked Form w Pradze, w Berlinie. Współpracowała z artystami: Nigel Charnock, Rebecca Lazier, Hiwa Tagaran, Ramona Nagabczyńska, Krzysztof "Leon" Dziemaszkiewicz, Anna Królikiewicz, Rafał Dziemidok, Magda Jędra. Laureatka stypendiów i nagród, m.in.: Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu 2003, Stypendium Visegrad Fund 2014, Nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej, oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl "Good Girl Killer". W 2014 roku była stypendystką Alternatywnej Akademii Tanecznej przy Art Station Foundation w Poznaniu. Dwukrotnie otrzymała Stypendium Ministra Kultury.

ULA ZEREK - tancerka, performerka, choreografka, wywodząca się z trójmiejskiej sceny tanecznej. Pracuje na granicy form tańca, teatru i performance oraz badań artystycznych. Absolwentka filologii angielskiej (Uniwersytet Gdański, 2008 rok) i animacji kultury (Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, 2015 rok).
Ma na koncie autorskie realizacje, w których taniec przenika się z innymi formami: Humuli Lupuli (2009) Memo (2011) Istota (2012) In memoriam (2014) Więzi (2015) Ekspozycja (2017) Od roku 2004 współpracowała z Teatrem Dada von Bzdülöw z którym na przestrzeni lat zrealizowała wiele spektakli. Jest także autorką choreografii do spektakli teatralnych: Przypływ (2022) w reż. Alicji Morawskiej-Rubczak, Momo (2022) w reż. Leny Frankiewicz, Woda w usta (2022) w reż. Leny Frankiewicz, Nieczułość (2021) w reż. Leny Frankiewicz, Lato Muminków (2021) w reż. Michała Derlatki, Cztery pory roku (2019) w reż. Tomasza Maśląkowskiego, Sześciu służących (2018) w reż. Michała Derlatki,
Jest współautorką długofalowego projektu Nature of Us realizowanego od 2021 roku wraz z partnerami z Polski, Czech, Słowacji i Węgier

MARTA SZYPULSKA - krawcowa, kostiumografka i scenografka, absolwentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii ze specjalizacją Projektowania Ubioru.

Swoje działania artystyczne kierunkuje w stronę projektowania ubioru unikatowego, przeznaczonego ludziom ulicy, niekonwencjonalnym indywidualistom oraz świadomym konsumentom mody. Inspiracje czerpie z futurystycznych wizji i świata natury. Obecnie realizuje się w projektowaniu kostiumów teatralnych, krawiectwie personalnym oraz w tworzeniu form na miarę performatywnych potrzeb. Pracowała w wielu teatrach w Polsce, z Weroniką Szczawińską zrealizowała takie tytuły jak: "Nigdy więcej wojny", "Rozmowy o drzewach", "Po prostu", "Miejski Ptasiarz", "Klub", "Czas porzucenia", "Grzyby". Pracowała z Wiktorem Rubinem nad kostiumami przy "Chaplin", "Klątwa rodziny Kennedych", Obywatelka Kane", "Mrowisko". Wraz z Wojtkiem Rodakiem zrealizowała spektakle: "Żeglarz", "Tom na wsi", "Kolorowe sny". Współpracowała z Jasminą Metwaly dla Hammer Museum w Los Angeles i KW Institute for Contemporary Art w Berlinie. Projektowała kostiumy i przestrzeń sceniczną dla Teraz Poliż, Gosi Wdowik, Hany Umedy i takich choreografów jak Alicja Czyczel, Marta Ziółek, Wojtek Grudziński i Magda Jędra.

JUSTYNA CZARNOTA - pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin, ciekawią ją szczególnie przedstawienia eksperymentujące z pozycją publiczności i modele działania wzmacniające bliskość między osobami na widowni.

ALICJA BEREJOWSKA - menedżerka kultury, producentka kreatywna, agentka działająca na polu teatru, nowej choreografii i performansu, specjalistka PR i komunikacji. Inicjatorka Perform for Change - kolektywnej agencji działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju, różnorodności, równości w sztukach performatywnych, tworzącej z uważnością na ekologię. W pracy zawodowej zorientowana na współpracę transgraniczną, zrównoważoną wymianę artystyczną oraz wspieranie rodzimych choreografek produkcyjnie i menedżersko. Aktualnie współpracuje m.in. z Magdą Jędrą, Martą Ziółek. W latach 2018-2022 koordynatorka Polskiej Sieci Tańca, 2015-2019 producentka i koordynatorka międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego Warsaw Dance Days, 2009-2010 stażystka Art Stations Foundation - programu performatywnego Stary Browar Nowy Taniec. Zrealizowała kampanie PR i projekty CSR dla największych firm i organizacji (m.in. Sony Pictures Television, AXN, Ubisoft, Fundacja Agora, PWN czy Akson Studio). Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalnością teatr i performans, dziennikarstwa i komunikacji społecznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) oraz kursu kuratorskiego i komunikacji w tańcu i sztukach performatywnych (Berliński Uniwersytet Sztuk Pięknych). Współinicjatorka oddolnej grupy producentek_ów i menedżerek_ów sztuk performatywnych w Polsce oraz sojuszniczka niemieckiej zdecentralizowanej sieci produktionsbande.

fot.Alina Żemojdzin

Dołącz do wydarzenia

Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Cena Liczba
  Zgłoś udział

dostępnych: 25

już niedostępne 15,00 zł -