I Konferencja Pedagogiki Systemowej
DZIEŃ DOBRY!
Konferencja zaczynamy o 9:00. Pierwszy kwadrans zostawiamy na spokojne zalogowanie się. Program merytoryczny zaczniemy o 9:15, a skończymy około 17:00.
09:00 Logowanie i technikalia
09:15 SESJA 1 - Rozwój szkoły w podejściu systemowym.
Co zobaczymy, kiedy spojrzymy na szkołę jak na żywy, ludzki system? Jak może to pomóc dyrekcji, organom prowadzącym, zarządzającym edukacją, nauczycielom i wychowawcom? Czy podejście systemowe oferuje wymierne, namacalne korzyści?
1. Rules of schools, czyli o jawnych i niewypowiedzianych zasadach, o pracy ze statutem i celu, dla którego tworzymy/ prowadzimy szkołę. Wprowadzenie, 🇵🇱Agnieszka Becler.
2. Rozwój szkoły (school development) z wykorzystaniem perspektywy systemowej i jej narzędzi. Przegląd przypadków z Austrii. 🇦🇹 Evelyn Dechant-Tucheslau
3. PAF: kultura szkolna i program wychowawczy oparty na podejściu systemowym. Doświadczenia z 10 lat funkcjonowania programu w duńskiej szkole Ellekilde w Saskøbin. Podejście systemowe w rozwoju pozytywnej kultury szkolnej. 🇩🇰 Mette Nordahl.
11:30 PRZERWA
12:00 SESJA 2 - Nauczyciel i jego klasa
Podejście systemowe jako pomoc w odczytywaniu dynamik grupowych w klasie i własnych dynamik nauczyciela.
1. Dynamiki osobiste i grupowe w klasie. Nauczyciel jako master regulator klasy... i co, jeśli nie? Wprowadzenie, 🇵🇱Agnieszka Becler.
2. Demo/warsztat: Kiedy dorośli są dorośli, dzieci mogą być dziećmi. O wewnętrznej dyspozycji nauczyciela. Facylituje 🇳🇱 Bibi Schreuder
14:10 PRZERWA
14:00 SESJA 3 - Konstelacje: zobaczyć system
Metoda konstelacji (inaczej tzw. ustawienie) pozwala zwizualizować to, co niewidoczne, niewypowiedziane lub niewypowiadalne. Uwrażliwia i może pomóc w wielu przejawach życia w szkole - także tym, którzy "nie mają słów". W nauczaniu przedmiotowym lub fenomenologicznym pozwalają lepiej poczuć temat - zamiast tylko o nim słuchać/ czytać (wielozmysłowy vs monozmysłowy kontakt z materiałem).
1. Metoda konstelacji, czyli moc pracy z symbolami, czasem, ciałem i przestrzenią. Wprowadzenie, 🇵🇱Agnieszka Becler..
2. Konstelacje i praca systemowa w szkole. Przykłady z praktyki w szkołach w Niemczech. Rozmowa z dr Ruth Sander 🇦🇹 / 🇩🇪.
3. Demo/ warsztat: Rodzice i nauczyciele. Praca systemowa w relacjach szkoły z rodzinami uczniów. Facylituje 🇦🇹 Christa Renoldner.
17:00 ZAMKNIĘCIE KONFERENCJI
DODATKOWE INFORMACJE
Konferencja składa się z trzech sesji i dwóch przerw. Przewidzieliśmy sporo czasu na regenerację, jednak doświadczenie podpowiada, że posiłki na dzień konferencji warto przygotować zawczasu.
Podane czasy są orientacyjne, ze względu na warsztatowy charakter fragmentów programu.
Do zobaczenia 11 października!