Sygnaliści na wczoraj...
Sygnaliści na wczoraj…. - instrukcja, czyli sposoby wdrożenia.
Przepisy dotyczące ochrony sygnalistów, to regulacja, na którą czekaliśmy bardzo długo. Niestety zaniechania rządu nie spowodowały, że mogliśmy skorzystać z czasu na wdrożenie jak i pierwotnie dawała dyrektywa. Tak więc teraz muszą być w przedsiębiorstwach objętych zakresem działania ustawy o ochronie sygnalistów, na wczoraj. Biorąc pod uwagę, ile pracy będzie z tym wdrożeniem, praktycznie rzecz biorąc już jesteśmy prawie spóźnieni.
Ale niezależnie od tych trudności, i tego, że niestety musimy po raz kolejny zmierzyć się z problemem organizacyjnym związanym z wdrożeniem, to ochrona sygnalistów może być dla przedsiębiorstw kolejnym świetnym narzędziem do optymalizacji kosztów i procesów. Warto podjąć ten wysiłek. Warto, bo ochrona sygnalistów może przyczynić się do znacznych oszczędności w przedsiębiorstwach. To szkolenie skonstruowała w taki sposób, żeby pokazać wam nie ustaw, ale sposób wdrożenia i korzyści jakie możemy czerpać z zastosowania tych rozwiązań.
1.Definicja sygnalisty, kim jest osoba dokonująca zgłoszeń.
2.Podmioty zobowiązane do wdrożenia systemów zgłaszania nieprawidłowości, czyli kto wdraża ochronę sygnalistów.
3.Przedmiot zgłoszeń objętych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz projektem ustawy z dnia 8 stycznia 2024 r.
4.Whistleblowing jako element dbałości o dobro zakładu pracy.
- 5.Kluczowe wyzwania we wdrożeniu:
- 1)Ustalenie jakie procedury u pracodawcy muszą być zmienione w kontekście wdrożenia ochrony sygnalistów,
- 2)Stworzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych, a w jej ramach:
- a)systemu obejmującego konieczność podjęcia działań w związku z zakazem działań odwetowych wobec sygnalisty,
- b)wybór i ustanowienie kanałów zgłoszeń (rodzaje możliwych kanałów zgłoszeń i aspekty prawne z tym związane). Lista kontrolna dotycząca elektronicznych kanałów dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów,
- c) wybór podmiotu odpowiedzialnego za przyjmowanie zgłoszeń oraz prowadzenie wewnętrznych postępowań wyjaśniających,
- d) określenie zasad przeprowadzania wewnętrznych postępowań wyjaśniających na podstawie otrzymanych od sygnalistów zgłoszeń,
- e)podejmowanie działań następczych z zachowaniem należytej staranności,
- f)przekazanie informacji zwrotnych sygnaliście,
- g)prowadzenie rejestru zgłoszeń,
- 4)Zapewnienie łatwo dostępnych informacji na temat zgłoszeń zewnętrznych
- 5)Przeszkolenie personelu w zakresie wprowadzonych rozwiązań.
- 6)Opracowanie materiałów informacyjnych o sposobie funkcjonowania whistleblowingu.
- 6.Potencjalne błędy w ustanowieniu i wdrożeniu w obszarach sygnalizacji.
- 7.Korzyści po wdrożeniu ochrony sygnalistów po wdrożeniu:
1)Optymalizacja kosztów pracy a ochrona sygnalistów,
2)Jakość procesów produkcyjnych a ochrona sygnalistów.
- 8.Ochrona danych osobowych sygnalistów. Sygnaliści w kontekście systemów ochrony danych osobowych i informacji oraz innych wartości niematerialnych.
- 9.Orzeczenia powstałe w wyniku doniesienia sygnalisty.
10.Zgłaszanie naruszeń prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu;
11.Zasady publicznego ujawnienia naruszenia prawa;
12.Organy właściwe w sprawach zgłaszania naruszeń prawa i udzielania wsparcia.
13.Pytania i czas na dyskusję.
Kontakt: [email protected]