Psychologiczna strona komunikacji z pacjentem stomatologicznym.

location icon
Technopark budynek F3, sala Pascal 0.07, parter Cyfrowa 6, Szczecin
calendar icon
Od 11 cze 19:00 do 11 cze 22:00

Psychologiczne aspekty komunikacji z pacjentem dla stomatologów
Rola psychologicznych aspektów w budowaniu relacji z pacjentem.


Czas trwania: 3 godziny

Cel szkolenia:

  • Zwiększenie umiejętności stomatologów i personelu stomatologicznego w zakresie rozumienia i zarządzania emocjami pacjentów.
  • Rozwinięcie kompetencji w zakresie efektywnej i empatycznej komunikacji z pacjentem.
  • Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu lęku i traumy na zachowania pacjentów.
  • Nauka zastosowania elementów dialogu motywacyjnego, terapii schematów, terapii nastawionej na proces oraz przedłużonej ekspozycji w pracy z pacjentem.

1. Wprowadzenie i podstawy psychologii w stomatologii 

  • Znaczenie komunikacji psychologicznej w stomatologii:
    • Po co dentyście podstawowa znajomość nauk psychologicznych?
    • Korzyści płynące z reagowania na emocjonalne potrzeby pacjenta.
  • Przegląd problemów w komunikacji z pacjentem stomatologicznym:
    • Najczęstsze problemy w komunikacji spotykane w gabinecie
    • Bariery komunikacyjne. 
    • "Trudny pacjent" - czy na pewno trudny? 
  • Znaczenie psychologicznych aspektów komunikacji w pracy stomatologa:
    • Jak umiejętności psychologiczne wpływają na jakość relacji lekarz-pacjent?
    • Wpływ dobrych relacji na współpracę i efekty leczenia.
    • Koncepcja kolorów charakteru
  • Przegląd lęku przed leczeniem stomatologicznym:
    • Charakterystyka dentofobii - przyczyny, objawy, statystyki, skale oceny
    • Jak reaguje lekarz na lęk pacjenta?
    • Trauma stomatologiczna i wpływ na zachowanie pacjenta.
    • Nie zostawiaj go z tym samemu, czyli kiedy Twoja pomoc jest niezbędna. 

2. Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby pacjenta

  • Jak odczytać potrzeby pacjenta?
    • Sygnały werbalne i niewerbalne.
    • Skale oceny lęku
    • Pytania otwarte jako narzędzie pogłębiania wywiadu.
  • Pacjent z dentofobią -  radzenie sobie z lękiem pacjenta:
    • 101 technik poprawiających współpracę i redukujących lęk
    • Protokół redukcji lęku do zastosowania w gabinecie
    • Symulacja rozmowy z pacjentem odczuwającym lęk 
  • Pacjent roszczeniowy
    • Łagodzenie "trybu walki"
  • Pacjent agresywny
    • Jak radzić sobie z gniewem pacjenta?
  • Pacjent negatywnie nastawiony do leczenia
    • Jak odnaleźć wspólne wartości oraz nić porozumienia?
  • Pacjent nadmiernie kontrolujący
    • Naruszone poczucie bezpieczeństwa a kontrola
  • Pacjent "i tak wiem lepiej"
    • Poszukiwanie autorytetu i autonomii

3. Trauma a komunikacja z pacjentem

  • Zrozumienie traumy stomatologicznej:
    • Przyczyny dentofobii
    • Mechanizmy działania traumy w kontekście zachowania i komunikacji.
    • Bariery w komunikacji wynikające z wcześniejszych złych doświadczeń.
  • Techniki budowania zaufania u pacjenta po traumie:
    • Stworzenie bezpiecznej przestrzeni w gabinecie.
    • Komunikaty wspierające i niwelujące obawy.
    • Technika przedłużonej ekspozycji do zastosowania w gabinecie
  • Techniki komunikacyjne w pracy z pacjentem po traumie:
    • Budowanie poczucia bezpieczeństwa.
    • Stopniowe zdobywanie zaufania pacjenta.
    • Analiza przypadków pacjentów z trudnymi doświadczeniami - omówienie najlepszych praktyk.
    • Kiedy kierować do specjalisty?
    • Aspekty prawne

4. Dialog motywacyjny i empatyczna komunikacja w terapii stomatologicznej 

  • Podstawy dialogu motywacyjnego:
    • Co to jest DM? Jego zastosowanie w stomatologii.
    • Kluczowe zasady: współpraca, wywoływanie, autonomia.
  • Praktyczne techniki:
    • Zadawanie pytań wzmacniających motywację pacjenta.
    • Jak wspierać i zachęcać do zmiany nawyków i podejścia do leczenia?


5. Empatia z granicami. Jak chronić zdrowie lekarza

  • Zrozumienie obciążenia emocjonalnego w pracy lekarza:
    • Różnica między empatią, współczuciem a współodczuwaniem
    • "Compassion fatigue" i emocjonalne skutki nadmiernego zaangażowania
    • Autodiagnoza i rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych wypalenia zawodowego
    • Testy i kwestionariusze oceny obciążenia psychicznego
    • Współpraca w zespole jako tarcza ochronna
  • Budowanie zdrowych granic w relacji z pacjentem:
    • Praktyczne techniki dystansowania emocjonalnego
    • Asertywność w pracy lekarza
    • Aspekty prawne
    • Dekalog lekarza dbającego o siebie


Podsumowanie i sesja pytań

  • Najważniejsze wnioski ze szkolenia:
    • Kluczowe techniki poprawy komunikacji.
    • Korzyści płynące z empatycznego podejścia do pacjenta.
  • Sesja pytań i odpowiedzi.
  • Materiały do samodzielnego rozwoju: lista książek, artykułów i kursów.

Materiały pomocnicze

  • Karta technik dialogu motywacyjnego.
  • Check lista pytań pomagających identyfikować lęk pacjenta.
  • Przykładowe case studies do analizy w grupach.
  • Linki do literatury i materiałów wideo.

Opracowanie:

lek.dent. Milena Hałko
psychoterapeuta: Sebastian Piechocki
psychotraumatolog: Anna Kurnatowska

Miejsce: Technopark Pomerania, budynek F3, parter, sala Pascal 0.07

Czas: 11.06.2025r. 19:00-22:00

Dołącz do wydarzenia

Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Liczba
  Bilet normalny
już niedostępne -