Kultura i Sztuka Muzyka i Taniec Koncerty, Festiwale, Rozrywka Polityka i Gospodarka

KODY 2023: IRAN - TRADYCJA I AWANGARDA / premiera programu

location icon
Dominikanie Lublin Złota 9, Lublin
calendar icon
Od 25 maj 19:00 do 25 maj 20:30

15. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

24-28 maja 2023 r.

Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY jest najważniejszym cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA. Dziś to jeden z największych i najważniejszych festiwali muzycznych we wschodniej Polsce. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 2009 roku i od razu zyskał on sobie opinię inicjatywy o wielkiej kreatywności. Na Festiwalu KODY światowe znakomitości spotykają się z młodymi muzykami oraz wiejskimi muzykantami, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Zadaniem Festiwalu KODY jest nie tylko prezentacja najwybitniejszych osiągnięć dziedzictwa polskiej i światowej kultury muzycznej, ale również kreowanie nowych wartości muzycznych i środków ekspresji artystycznej.


IRAN - TRADYCJA I AWANGARDA / premiera programu

Anahita ABBASI - Zavaya / premiera polska

Martyna KOSECKA- Homāio na perski ney/flet, santur, perkusję, trio smyczkowe i elektronikę / premiera światowa

Fozie MAJD - Faraqhi na skrzypce i wiolonczelę / premiera polska

Farzia FALLAH - Lalayi na trio smyczkowe / premiera polska

Farnaz MODARRESIFAR - Improwizacje na santur i instrumenty / premiera światowa


Wykonawcy:

Ewa LIEBCHEN - flet ney

Farnaz MODARRESIFAR - santur

Anna KWIATKOWSKA - skrzypce

Paweł CZARNY - altówka

Mikołaj PAŁOSZ - wiolonczela

Magdalena KORDYLASIŃSKA - perkusja


Otwartość na świat i świadomość tradycji -  te cechy odnajdziemy w programie wspólnego występu czołowych polskich wykonawców muzyki współczesnej i muzyków z Iranu. Żywe kontakty z Zachodem w latach 60. i 70. XX wieku sprzyjały ujawnieniu się wybitnych talentów, wśród których szczególne miejsce należy się kompozytorce i etnomuzykolożce Fouzieh Majd (ur. 1938). Szerszemu uznaniu jej niezwykle oryginalnych dokonań w dziedzinie twórczości instrumentalnej i elektroakustycznej nie sprzyjała wroga muzyce polityka kulturalna po rewolucji islamskiej. Inaczej niż mieszkająca nadal w Teheranie Majd, wielu irańskich kompozytorów działa w Europie i w Ameryce Północnej, a ich utwory są wykonywane przez renomowane zespoły w programach najbardziej prestiżowych muzycznych wydarzeń. Kompozytorką o międzynarodowym rozgłosie jest mieszkająca obecnie w San Diego Anahita Abbasi (ur. 1985), która w roku 2017 była jedną z założycielek Stowarzyszenia Irańskich Kompozytorek (IFCA - Iranian Female Composers Association). Utrwalane przez politykę państwa islamskiego patriarchalne widzenie miejsca kobiet w społeczeństwie i kulturze, stwarza trudne do pokonania przeszkody kobietom pragnącym realizować twórcze ambicje - zadaniem Stowarzyszenia zrzeszającego kompozytorki mieszkające w Iranie i w diasporze jest upodmiotowienie irańskich artystek poprzez "promowanie oryginalności, różnorodności i równości". Ze Stowarzyszeniem blisko współpracuje Martyna Kosecka (ur. 1989) - polska kompozytorka, która przez wiele lat mieszkała w Teheranie i wraz z Idinem Samimi Mofakhamem (prywatnie jej mężem) zainicjowała tam pierwszy na Bliskim Wschodzie międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej. Do młodego pokolenia irańskich kompozytorów należy również działająca w Niemczech Farzia Fallah (ur. 1980). Zainteresowania irańskich twórców są różnorodne i nie zawsze wykazujące związki z muzyczną tradycją ich kraju. Niemniej na program niniejszego koncertu składają się utwory nawiązujące do perskiej kultury muzycznej - najoczywistszym, choć niekoniecznie najważniejszym odniesieniem jest użycie tradycyjnych instrumentów perskich. Najbliżej tradycji znajdziemy się, słuchając improwizacji Farnaz Modarresifar (ur. 1989) - mieszkającej w Paryżu wirtuozki santuru (instrument strunowy, rodzaj cymbałów), która do wykonania swego utworu zaprosiła również muzyków polskich.


Dołącz do wydarzenia

Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Liczba
  Bezpłatna wejściówka
Wyprzedane Brak wolnych miejsc