Głos i cisza. VII seminarium z okazji Światowego Dnia Głosu

location icon
Pałac Staszica w Warszawie Nowy Świat 72/74, Warszawa
calendar icon
Od 12 kwi 13:00 do 12 kwi 19:00
ticket icon
Od 0,00 zł

Jest cisza płytka, jest głęboka…
Dlatego z wielu figur wymowy, na scenie
Najsilniejszą przestanek — głosu zawieszenie,
I cisza stąd daleko jest szerszą w swej gamie
Od gromu, który cały horyzont połamie.

Cyprian Kamil Norwid, Rzecz o wolności słowa


Szanowni Państwo!

Serdecznie zapraszamy do udziału w VII seminarium z okazji Światowego Dnia Głosu. W tym roku chcielibyśmy ująć zjawisko ciszy, milczenia, pauzy z różnych perspektyw: retorycznej, teologicznej, etnologicznej, artystycznej, językoznawczej, a w drugiej części spotkania przyjrzeć się zagadnieniu od strony warsztatowej. Zapraszamy także na panel pt. Słowo o ciszy, który poprowadzą Magdalena Ostolska i Jarek Sacharski.

Jak zawsze swoją wiedzą podzielą się wspaniali prelegenci. Będą to: Maria Bończykowa, Dorota Całek, prof. UAM, prof. Jarosław Gajewski, AT, Krzysztof Jakubowski, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, IS PAN, Mariana Kril (Polskie Radio), dr Katarzyna Michalak (Radio Lublin), s. Joanna Nowińska, prof. UŚ, Bożena Suchocka, prof. AT, Maria Załęska, prof. UW.

Wieczorem będziemy mieli przyjemność wysłuchać koncertu pt. Głosami z ciszy i echa w wykonaniu Weroniki Grozdew-Kołacińskiej i Karoliny Matuszkiewicz.

Warsztaty przedpołudniowe poprowadzą: Przemysław Kutnyj (10.00-11.00) i Jacek Paszkowski (11.00-12.00). Koszt jednego warsztatu to 30 zł.

Do 25 marca koszt udziału w seminarium wynosi 150 zł, potem 180 zł (dla członków Koła wstęp bezpłatny, warsztaty poranne płatne dla wszystkich).

Spotkanie będzie nagrywane, a nagranie dostępne dla uczestników, nie przewidujemy formy zdalnej.

Istnieje możliwość zakupu samego nagrania po konferencji w cenie 120 zł.

Osoby zarejestrowane otrzymają zaświadczenie o udziale w formie elektronicznej.

Wszystkie pytania prosimy kierować na adres: [email protected].

PROGRAM

13.00-13.05 - Otwarcie konferencji

13.05-13.20 - Maria Bończykowa, Słowo wstępu: cisza ma głos

13.20-13.40 - Maria Załęska, Elokwentne milczenie: perspektywa retoryczna

13.40-14.00 - Joanna Nowińska, Cisza a brak głosu: perspektywa biblijna

14.00-14.20 - Katarzyna Michalak, Głos bez fikcji - narracyjność i muzyczność wypowiedzi w artystycznym reportażu radiowym

14.20-14.30 - Mariana Kril, Jesteśmy razem. Jak zmieniło się postrzeganie głosu z radia w czasie pełnoskalowej wojny Rosji przeciwko Ukrainie

14.30-14.50 - Weronika Grozdew-Kołacińska, O przestrzeniach ciszy w śpiewie tradycyjnym - czyli o zaczynaniu i kończeniu "w sobie", apokopie, kulminacji pauzy i nasłuchiwaniu echa

15.00-15.30 - PRZERWA (kawa i ciasteczka)

15.30-16.10 - Bożena Suchocka, Pauza w wypowiedzi słownej

16.10-16.50 - Jarosław Gajewski, Wygłaszanie tekstu jako proces interpretacji - Rzecz o wolności słowa C.K. Norwida

16.50-17.30 - PANEL: Słowo o ciszy z udziałem prof. Doroty Całek, prof. Bożeny Suchockiej, prof. Jarosława Gajewskiego i Krzysztofa Jakubowskiego poprowadzą Magdalena Ostolska i Jarek Sacharski

17.30-18.15 - PRZERWA (wino i przekąski)

18.15-18.50 - WIECZÓR MUZYCZNY: Głosami z ciszy i echa, Weronika Grozdew-Kołacińska (śpiew), Karolina Matuszkiewicz (fidel)

18.50 - ZAKOŃCZENIE


Warsztaty przedpołudniowe

10.00-11.00 - Przemysław Kutnyj - Cisza przed burzą, czyli jak cisza pomaga tworzyć wystąpienia

11.00-12.00 - Jacek Paszkowski - Wycisz ciało, by usłyszeć jego głos


W tym roku gorąco polecamy uwadze Profesor Darię Iwińską, wybitną pedagog muzyki i mentorkę wielu pokoleń śpiewaków.

Profesor Iwińska poświęciła swoje życie kształceniu głosów i świadomości muzycznej swoich uczniów. Pracowała nieprzerwanie ponad 50 lat, do 2015 roku, prowadząc zajęcia z aktorami i śpiewakami na Akademii Teatralnej i Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina. Uczniowie podkreślają jej ogromne kompetencje, cierpliwość i dobroć. Profesor Iwińska nie tylko dbała o perfekcję techniczną śpiewu, ale także kształtowała serca i umysły swoich studentów. Po udarze w 2015 roku Profesor Iwińska wymaga całodobowej opieki. Przyjaciele i absolwenci otoczyli ją troską i zapewnili jej pobyt w Centrum Medycznym Bonifratrów. Niestety, skromna emerytura i oszczędności Profesor nie wystarczają na pokrycie kosztów dalszego pobytu. Zebrane środki pomogą w zapewnieniu jej godnej opieki i dalszej rehabilitacji. Każda złotówka ma znaczenie!

Fundacja im. Darii Trafankowskiej, Al. Ujazdowskie 45, 00-536 Warszawa. Nr konta jest w wydarzeniu na Facebooku. W tytule przelewu proszę wpisać: darowizna na leczenie i rehabilitację D. Iwińskiej.

Dziękujemy za hojność i życzliwość! Przyjaciele i absolwenci Profesor Iwińskiej. 

Koło Miłośników Żywego Słowa przeznaczy 5 % dochodu ze sprzedaży biletów na ten cel.

PRELEGENCI

Maria Bończykowa

Absolwentka iberystyki na Uniwersytecie Warszawskim. Logopeda i nauczyciel techniki mowy, ukończyła Pomagisterskie Studium Logopedyczne UW, Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej oraz Podyplomowe Studium Emisji Głosu UW. Przez siedem lat pracowała jako logopeda na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej w Warszawie, od ponad dwudziestu lat prowadzi szkolenia w zakresie pracy nad głosem i mową oraz w zakresie kształtowania wizerunku. Pracuje głównie z dziennikarzami radia i telewizji, ale też z przedstawicielami innych zawodów, które wymagają świadomego posługiwania się głosem i mówieniem: sędziami, prokuratorami, nauczycielami, z kadrą menedżerską, z urzędnikami i politykami. Od 2003 r. jest członkiem Komisji ds. Karty Ekranowej TVP. Od wielu lat prowadzi zajęcia z techniki mowy i emisji głosu na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie na Uniwersytecie SWPS. Słucha audiobooków i chętnie pracuje z lektorami.

Maria Bończykowa wygłosi na seminarium Słowo wstępu: cisza ma głos.

Dorota Całek

Śpiewaczka i pedagog. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) oraz Podyplomowych Studiów Logopedii w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Doktor habilitowana sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Wraz z zespołem tego teatru występowała w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Współpracowała także z Teatrem Roma w Warszawie i Operą Bałtycką w Gdańsku. Wykonuje również repertuar oratoryjny i pieśniarski. Pracuje na stanowisku profesora na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, gdzie uczy emisji głosu na kierunku edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej. Jako wykładowca emisji głosu współpracuje także z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej ostatnia płyta Vocal music by Romuald Twardowski (nagrana wspólnie z pianistą Antonim Lichomanowem i wydana w wytwórni muzycznej Sarton) została nominowana do Nagrody Muzycznej Fryderyk w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna - Wokalna.

Dorota Całek weźmie udział w panelu zatytułowanym Słowo o ciszy.

Jarosław Gajewski

Polski aktor teatralny i filmowy, profesor sztuk teatralnych, profesor zwyczajny Akademii Teatralnej i jej wieloletni prorektor, dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Warszawie (2011-2016). W 1984 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie. Aktor scen stołecznych: Teatru Polskiego (1984-1987), Teatru Dramatycznego (1987-2003) i Teatru Narodowego (2003-2010 i od 2016).

Prof. Jarosław Gajewski poprowadzi warsztat aktorski Wygłaszanie tekstu jako proces interpretacji - Rzecz o wolności słowa C.K. Norwida, poświęcony słowu scenicznemu rozumianemu jako proces docierania do prawdy w sztuce. Podstawą warsztatu będą teksty Rzecz o wolności słowa Cypriana Kamila Norwida oraz O dramacie i scenie Stanisława Przybyszewskiego. Lekturą uzupełniającą będą utwory: Promethidion, O deklamacji C.K. Norwida oraz O sztuce dla Polaków S. Przybyszewskiego.

Weronika Grozdew-Kołacińska

Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie etnomuzykologii, pieśniarka o bułgarskich korzeniach. Kierowniczka Pracowni Etnomuzykologii w Instytucie Sztuki PAN (od 2017), koordynatorka Pracowni Muzyki Tradycyjnej Instytutu Muzyki i Tańca (2015-2017), współzałożycielka stowarzyszenia naukowego Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne (2017-2022 - prezeska). Wykładowczyni na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej UMFC w Warszawie, współtwórczyni Podyplomowych Studiów Muzyki Tradycyjnej w Akademii Muzycznej w Katowicach. Wykładowczyni w Zakładzie Etnomuzykologii i Hymnologii Instytutu Muzykologii KUL (2002-2005). Współpracowniczka Muzeum Powstania Warszawskiego (2007-2015; idea, opracowanie merytoryczno-muzyczne i koordynacja cyklicznego wydarzenia "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki"). Członkini Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego Oddziału Warszawskiego oraz Związku Kompozytorów Polskich Sekcji Muzykologów. Przewodnicząca jury Turnieju Muzyków Prawdziwych w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie (od 2021). Autorka m.in. śpiewników: Mój śpiewnik powstańczy (2008) i Śpiewnik dawnej Warszawy (2012), monografii Bułgarzy katolicy. Tradycyjna kultura muzyczna diaspory (2012), redaktorka Raportu o stanie tradycyjnej kultury muzycznej (2014), redaktorka naczelna regionalnej serii źródłowej Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i materiały (od 2021). Wielokrotna laureatka konkursu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" oraz "Folkowego Fonogramu Roku", nominowana kilkakrotnie do muzycznych nagród "Fryderyk" i "Koryfeusz Muzyki Polskiej" (m.in. za autorski projekt "Etnofonie Kurpiowskie").

Wystąpienie dr Weroniki Grozdew-Kołacińskiej zatytułowane jest O przestrzeniach ciszy w śpiewie tradycyjnym - czyli o zaczynaniu i kończeniu "w sobie", apokopie, kulminacji pauzy i nasłuchiwaniu echa. Śpiew tradycyjny, ludowy kojarzony jest z głośnym, surowym brzmieniem, z wykrzyczaną przaśną przyśpiewką lub sentymentalnie rozwibrowaną balladą, czasem z intymnie wyszeptaną kołysanką. To wszystko prawda, ale… ta donośność czy szept rodzą się z ciszy i wybrzmiewają po ciszy. Przykłady dawnego śpiewu polskiego, litewskiego i bułgarskiego obrazują złożoność, a zarazem pewną tajemniczość przestrzeni ciszy - nie tylko jej rolę w kształtowaniu wokalnej ekspresji (z jej napięciami, kulminacjami, zależnością bądź autonomią wobec słowa itd.), ale również nieodgadnioną dla nas współczesnych jej symbolikę i pragmatykę, np. w kontekście rytuału. Przywołane w tytule zjawiska w śpiewie tradycyjnym zostaną omówione i poddane refleksji z perspektywy etnomuzykologicznej, jak również zaprezentowane w praktyce (m.in. z nagrań archiwalnych Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN oraz Archiwum Fonograficznego Instytutu Sztuki Bułgarskiej Akademii Nauk, a także z zapisów terenowych Autorki oraz jej własnym "żywym" głosem).

Krzysztof Jakubowski

Wieloletni dziennikarz radiowy, najdłużej związany z Programem II Polskiego Radia. Odkąd po raz pierwszy usiadł przed mikrofonem, szuka odpowiedzi na pytanie: jak mówić, żeby chcieli nas słuchać? To pytanie zadaje swoim gościom w podcaście Sztuka gadania, czyli audycji na temat komunikowania się z innymi, wystąpień publicznych i pracy głosem. Ukończył kierunek Kształcenie głosu i mowy na Uniwersytecie SWPS oraz dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jest członkiem międzynarodowego klubu mówców Toastmasters International. Jego poszukiwania zostały docenione tytułem Mistrza Polski Wystąpień Publicznych 2019 roku oraz Podcastera Roku 2019.

Krzysztof Jakubowski weźmie udział w panelu zatytułowanym Słowo o ciszy.

Mariana Kril

Dziennikarka Polskiego Radia dla Ukrainy i Radiowego Centrum Kultury Ludowej Polskiego Radia. Pochodzi z Tarnopola w Ukrainie, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Tarnopolu i studiów doktoranckich w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie. Współpracuje z "Pismem Folkowym", "Kulturą Enter", "Ukraińskim Almanachem". Pracowała w Radiu Ternopil, Ukrainska Khvyla, Ukraińskiej sekcji BBC, telewizji TV4 i gazecie "Misto" w Ukrainie. W Polsce mieszka od 2010 roku. Współpracowała z Radiem Lublin (2014-2016) i Akademickim Radiem Centrum w Lublinie (2013-2019). Przygotowuje audycje na tematy kultury ludowej, kultury mniejszości narodowych i grup etnicznych w Polsce, związane z dialogiem polsko-ukraińskim.

Przemysław Kutnyj

Mówca, certyfikowany trener biznesu, konferansjer i moderator spotkań, facylitator, konsultant MaxieDISC.W styczniu 2017 roku został Mistrzem Polski w Przemowach Humorystycznych Toastmasters International. W 2016 roku został Wicemistrzem Polski w Przemawianiu (przemowy inspiracyjne). W 2021 roku uzyskał tytuł mistrza w przemówieniach w konkursie międzynarodowym (Toastmasters International).

Jest autorem książek: Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych, wyd. PWN (2020), Jak być zabawnym, a nie śmiesznym. Przewodnik po dobrej rozmowie w domu, w pracy, w życiu, wyd. Onepress (2022), Szkoła retoryki. Jak przekonująco przemawiać, dyskutować i pisać, wyd. Onepress (2024).

Na warsztacie zatytułowanym Cisza przed burzą, czyli jak cisza pomaga tworzyć wystąpienia uczestnicy dowiedzą się: jak i po co ćwiczyć bycie autentycznym, jak niwelować różnicę między sobą wśród ludzi a sobą na scenie, by być bardziej śmiałym (nie będąc jednak przy tym hipokrytą czy kabotynem). Przemysław Kutnyj opowie o decyzyjności, emocjach w kluczu behawioralno-poznawczym i nanizywaniu historii na kanwę naszych dni. Po co? Aby czuć się na scenie bardziej komfortowo. Aby móc zapomnieć o syndromie oszusta. Aby nie mieć kompleksów względem innych. Aby być nie tyle kochanym, ile zwyczajnie zapamiętanym za przekaz, który w sobie nosimy.

Katarzyna Michalak

Dziennikarka radiowa specjalizująca się w reportażu i dokumencie. Od 1999 roku związana z Redakcją Reportażu Radia Lublin, którą kierowała w latach 2011-2018. W radiowej odmianie gatunku fascynują ją bliskie spotkania z ludźmi oraz specyfika dźwięku (w tym głosu) jako tworzywa opowieści. O tych dwóch fundamentach reportażu audialnego pisze w swojej rozprawie doktorskiej. Wierzy, że pogłębione słuchanie jest niezbędne do budowania bliskich relacji. Współtwórczyni Fundacji Audionomia popularyzującej radio artystyczne oraz "sztukę świadomego słuchania". Dwukrotna laureatka Prix Italia (radiowego Oscara) oraz innych znaczących nagród, takich jak: Prix Europa, Grand Press, Prix Marulić, Prix Bohemia, Melchior dla Radiowego Reportażysty Roku, Złoty Mikrofon. Autorka książki Dźwięk bez fikcji. O radiowym reportażu artystycznym. Współautorka książki dla nauczycieli Słuchaj, aby zrozumieć. Audioedukacja dla szkół.

Wystąpienie dr Katarzyny Michalak zatytułowane jest Głos bez fikcji - narracyjność i muzyczność wypowiedzi w artystycznym reportażu radiowym.

Joanna Nowińska

Biblista, teolog, wykładowca na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zaangażowana w liczne projekty popularyzujące badania z zakresu egzegezy i teologii biblijnej, pasjonatka kanonicznych tekstów apokaliptycznych. Jej zainteresowania naukowe są skupione wokół tematu multisensoryczności tekstu biblijnego, oralności i procesu upiśmiennienia Biblii oraz specyfiki perswazji, zwłaszcza w tekstach apokaliptycznych, rozpatrywanych interdyscyplinarnie. W książce Co słyszysz poza słowem. Sound design Apokalipsy św. Jana (Warszawa 2016) oraz licznych artykułach zajmuje się zagadnieniem głosu i ciszy w Piśmie Świętym.

Wystąpienie s. dr hab. Joanny Nowińskiej zatytułowane jest Cisza a brak głosu: perspektywa biblijna.

Magdalena Ostolska

Magister sztuki aktorskiej, magister dziennikarstwa, doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, dyplomowany nauczyciel emisji głosu. Po ukończeniu studiów magisterskich pracowała jako aktorka w teatrach w Zielonej Górze, Kielcach, Łodzi i Warszawie. Od 2006 roku na stałe związała się z Akademią Pedagogiki Specjalnej, a praca naukowa i dydaktyczna stała się podstawową dziedziną jej aktywności zawodowej. Na co dzień stara się łączyć doświadczenia płynące z wieloletniego równoległego wykonywania zawodu aktora i pedagoga, wykorzystując te doświadczenia aktorskie, które są pomocne w praktyce pedagogicznej. Efektywna praca nad emisją głosu w mowie, w kontekście zajęć proponowanych w ramach studiów pedagogicznych i nauczycielskich, jest głównym obszarem jej poszukiwań naukowych.

Magdalena Ostolska poprowadzi rozmowę w panelu zatytułowanym Słowo o ciszy.

Jacek Paszkowski

Absolwent warszawskiej AWF (Wydziału Rehabilitacji Ruchowej). W trakcie studiów i po ich ukończeniu pracował jako instruktor narciarstwa, żeglarstwa i kajakarstwa górskiego. Po studiach wyjechał do USA, gdzie pracował przez osiem lat jako rehabilitant w różnych ośrodkach, takich jak przychodnie medycyny sportowej, kliniki bólu czy pooperacyjne oddziały ortopedyczne i neurologiczne. W Stanach poszerzał zainteresowania zawodowe, studiując wiele manualnych metod terapeutycznych (mobilizacja stawów wg Maitlanda, neuromobilizacja wg Butlera) i tzw. alternatywnych metod terapii i pracy z ciałem (terapia czaszkowo-krzyżowa w Instytucie Upledgera, Zero Ballancing, terapia wisceralna Jean Pierre Barrala). Jednak jego główny nurt zainteresowań zawodowych związany jest z metodami ruchowymi, głównie z metodą Feldenkraisa. W 2000 roku ukończył 4-letni trening tej metody w Chicago i jest certyfikowanym nauczycielem metody Feldenkraisa oraz Anat Baniel Method. Po powrocie założył i prowadzi Akademię Świadomego Ruchu, której misją jest propagowanie rozwoju osobistego, poznanie siebie i poprawa funkcjonowania poprzez ruch. Prowadzi regularne zajęcia z metody Feldenkraisa w Warszawie, warsztaty i obozy wyjazdowe na terenie całej Polski. Przyjmuje prywatnie w gabinecie na warszawskim Powiślu. Metody Feldenkraisa uczył się od Anat Baniel, Mii Segal, Carla Ginsburga, Eilat Almagor, Anat Krevin, Stevena Rosenholtza, Francois Combeau, Larrego Goldfarba, Franka Wildmana i Yochanana Ryweranta.

Podczas warsztatu Wycisz ciało, by usłyszeć jego głos Jacek Paszkowski opowie o metodzie Feldenkraisa oraz o jej twórcy. Przeprowadzi krótką lekcję ruchową w pozycji siedzącej na krześle. Więcej informacji o metodzie Feldenkraisa można znaleźć w artykułach dostępnych na stronie www.metoda-feldenkraisa.pl w zakładce "artykuły". Na tej stronie znajdują się również lekcje (format mp3) przeznaczone do samodzielnej pracy.

Jarosław Sacharski

Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie; Masters of Arts in Training Actors in Voice oraz Postgraduate Certificate in Performance Teaching w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Członek Higher Education Academy w Wielkiej Brytanii oraz British Voice Association. Wykłada w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, Institute of Arts Barcelona oraz na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Prowadzi wykłady i warsztaty na temat efektywności używania głosu na uczelniach artystycznych w Polsce, Holandii, Hiszpanii, Rumunii i Wielkiej Brytanii. Jako certyfikowany coach (EMCC) i mentor wspiera wykładowców uczelni artystycznych w doskonaleniu praktyk pedagogicznych i wypracowywaniu nowych standardów w edukacji artystycznej. Jest dyrektorem akademickim w Europass Teachers Academy w Amsterdamie, gdzie odpowiada za opracowywanie szkoleń Erasmus+ dla pracowników sektora edukacji oraz zarządzanie zespołem wykwalifikowanych trenerów. Poza edukacją artystyczną regularnie prowadzi szkolenia i sesje coachingowe dla wielu renomowanych firm, w tym ABN Amro, Deloitte, Facebook, Netflix, TVN czy PWC. Przygotowuje klientów do wystąpień publicznych oraz trenuje umiejętności związane z efektywną komunikacją. Jego pasją jest zagadnienie "obecności" w komunikacji. Dodatkowo współpracuje z Fundacją Anno's Africa w Malawi i Kenii, wspierając lokalne projekty artystyczno-naukowe.

Jarosław Sacharski poprowadzi rozmowę w panelu zatytułowanym Słowo o ciszy.

Bożena Suchocka-Kozakiewicz

Polska reżyserka teatralna i aktorka, doktor habilitowana sztuk teatralnych, profesor nadzwyczajna Akademii Teatralnej w Warszawie, wykładowczyni i była dziekan Wydziału Aktorskiego. Specjalistka w zakresie autoprezentacji i wystąpień publicznych. Jako aktorka była aktywna tylko przez pierwsze lata po ukończeniu studiów. W teatrze zadebiutowała w autorskim spektaklu Andrzeja Strzeleckiego Złe wychowanie w Teatrze Ateneum, przy którym pracowała także jako asystentka reżysera. W kolejnych latach pracowała jako asystentka reżysera w warszawskich teatrach Studio i Dramatycznym, gdzie asystowała m.in. Jerzemu Grzegorzewskiemu i Filipowi Bajonowi. Równocześnie przygotowywała spektakle dyplomowe na macierzystej uczelni. Jej samodzielnym debiutem reżyserskim poza uczelnią był wystawiony w 1995 roku w Teatrze Dramatycznym spektakl Bracia i siostry na podstawie tekstu Gertrude Stein. Od tego czasu reżyserowała spektakle m.in. w teatrach Stara Prochownia w Warszawie, im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Narodowym w Warszawie, Ateneum, Polskim w Warszawie oraz im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

Warsztat prof. Bożeny Suchockiej-Kozakiewicz zatytułowany jest Pauza w wypowiedzi słownej.

Maria Załęska

Doktor habilitowana, prof. UW na Wydziale Neofilologii, zajmuje się komunikacją z perspektywy językoznawstwa i retoryki. Jej publikacje dotyczą relacji między lingwistyką a retoryką (i, szerzej, form interdyscyplinarności), perswazji w naukach humanistycznych i w dyskursie popularyzatorskim oraz świadomości retorycznej przeciętnych użytkowników języka i specjalistów w dziedzinie retoryki. Prowadzi m.in. zajęcia z retoryki, a także wykorzystuje ją w nauczaniu języków obcych. Obecnie pełni funkcję przewodniczącej Polskiego Towarzystwa Retorycznego i jest członkinią zarządu Rhetoric Society of Europe. Jest również współzałożycielką grupy badawczej Ret-Net: Languages and Rhetorical Cultures.

Wystąpienie prof. Marii Załęskiej zatytułowane jest Elokwentne milczenie: perspektywa retoryczna. Retoryka jako koncepcja komunikacji perswazyjnej proponuje rozmaite konceptualizacje systemu relacji między milczeniem/ciszą, mówieniem i słuchaniem. Wystąpienie będzie dotyczyć specyficznych form kodowania milczenia na poziomie retorycznej elokucji (figur i tropów retorycznych), a także sposobów ich realizacji na poziomie retorycznej akcji (relacja głosu i ciszy).


Informacja o Kole

Koło Miłośników Żywego Słowa przy Oddziale Warszawskim Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego powstało w kwietniu 2016 roku. Utworzyliśmy je w celu zintegrowania środowiska zajmującego się szeroko rozumianą pracą z głosem: logopedów, nauczycieli emisji głosu, nauczycieli śpiewu, specjalistów w zakresie kształcenia głosu i mowy pracujących w szkołach wokalnych i aktorskich, stacjach telewizyjnych i radiowych, na wydziałach dziennikarskich i kierunkach pedagogicznych. Stworzenie miejsca zrzeszającego tę grupę wydało nam się ważne, ponieważ - choć zajmujemy się podobnymi zagadnieniami - rzadko mamy okazję do wspólnych spotkań oraz dzielenia się doświadczeniami związanymi z interesującą nas dziedziną.

Obecnie w naszym Kole jest ponad 40 osób. Spotykamy się raz w miesiącu na zebraniach online lub warsztatach stacjonarnych. Staramy się doskonalić zawodowo i rozwijać swoje umiejętności. Organizujemy w tym celu wewnętrzne szkolenia, na które zapraszamy specjalistów różnych dziedzin związanych z emisją głosu (np. foniatrów, fizjoterapeutów, aktorów). Co roku organizujemy w kwietniu seminarium z okazji Światowego Dnia Głosu, tym razem po raz siódmy. Przewodniczącą KMŻS jest dr hab. Magdalena Majdak, profesor Instytutu Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

W szeregi Koła zapraszamy wszystkich, których interesuje praca nad prawidłową emisją głosu, tworzeniem ciekawych wystąpień publicznych, dbałość o poprawną i piękną polszczyznę. Deklarację przystąpienia można pobrać ze strony Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego: http://tmjp.pl/zapisy. Aktualności związane z pracami Koła umieszczamy na stronie internetowej: https://www.facebook.com/zywym.slowem.

Kontakt: [email protected]

Organizatorami spotkania są Koło Miłośników Żywego Słowa przy Oddziale Warszawskim Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego oraz Fundacja Języka Polskiego.
Seminarium zorganizowano przy wsparciu: Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, Instytutu Języka Polskiego PAN i Uniwersytetu SWPS.

Komitet organizacyjny: Magdalena Majdak, Ewa Kozicka, Beata Kozikowska

Dołącz do wydarzenia

Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Cena Liczba
To jest bilet dla aktualnych członków Koła Miłośników Żywego Słowa, czyli dla osób, które opłaciły tegoroczne składki do końca marca 2024. Członkowie KMŻS i Prelegenci

To jest bilet dla aktualnych członków Koła Miłośników Żywego Słowa, czyli dla osób, które opłaciły tegoroczne składki do końca marca 2024.

Wyprzedane bezpłatny Brak wolnych miejsc
Ten rodzaj biletów jest dostępny do 31 marca 2024. Early Birds (do 25 marca)

Ten rodzaj biletów jest dostępny do 31 marca 2024.

już niedostępne 150,00 zł -
  Bilet normalny
Wyprzedane 180,00 zł Wyprzedane
Warsztaty są płatne dodatkowo przy każdym typie biletów. Ilość miejsc ograniczona. Warsztat przedpołudniowy, 11.00-12.00, Jacek Paszkowski: Wycisz ciało, by usłyszeć jego głos

Warsztaty są płatne dodatkowo przy każdym typie biletów. Ilość miejsc ograniczona.

już niedostępne 30,00 zł -
  Warsztat przedpołudniowy, 10.00-11.00, Przemysław Kutnyj: Cisza przed burzą, czyli jak cisza pomaga tworzyć wystąpienia
już niedostępne 30,00 zł -
  Bilet do nagrania z seminarium (bez udziału stacjonarnego)
Wyprzedane 120,00 zł Wyprzedane