Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC
Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC
1. Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC- wprowadzenie.
2. AAC- jak zacząć?
3. Partner komunikacyjny.
4. Wspomagana stymulacja języka- modelowanie w AAC.
5. Przykłady pomocy AAC:
-Pomoce oparte na niskiej technologii: propozycje rozwiązań dostosowane do użytkownika AAC;
-Pomoce oparte na wysokiej technologii dostępne na rynku;
-Oprogramowania wspomagające komunikacje;
-Urządzenia zastępujące mysz komputerową; zabawki przystosowane do pracy ze switchami (przyciskami);
-Urządzenia do sterowania wzrokiem oraz oprogramowania wspomagające naukę sterowania wzrokiem;
-Komunikatory- przegląd dostępnych na rynku i tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem komunikatorów.
6. Strategie wizualne a AAC, przekaz wspomagany w AAC:
-Strategie wizualne wykorzystywane w pracy indywidualnej;
-Strategie wizualne wykorzystywane w pracy grupowej;
-Harmonogram dnia/plan aktywności- zasady tworzenia do indywidualnych możliwości dziecka.
8. Osobisty słownik do porozumiewania. Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej. Najczęstsze błędy dot. pomocy osobistej.
Praktyczny warsztat, praca na laptoptach w programie Boardmaker
1. Podstawy programu Boardmaker: poznanie możliwości programu Boardmaker w pracy z dzieckiem z trudnościami w porozumiewaniu się, tworzenie znaków graficznych PCS, tworzenie papierowych tablic komunikacyjnych w zależności od poziomu komunikacyjnego użytkownika AAC.
2. Książka komunikacyjna/pomoc osobista stworzona w programie Boardmaker dostosowana do możliwości indywidualnych użytkownika AAC, praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej.
-prezentacja różnych szablonów książek komunikacyjnych w programie Boardmaker, książki komunikacyjne z zakładkami, książki komunikacyjne- tablice na wskazywanie oraz z symbolami na rzep- propozycje rozwiązań.
Czas- niedziela 9:00-16:00
Organizator poda miesjce szkolenia 14 dni przed wydarzeniem. Istnieje możliwość wystawienia faktury grupowej z odroczoną płatnością dla placówki oświatowej.
Prowadząca: Joanna Pachutko
pedagog specjalny, logopeda, terapeuta AAC, założycielka Centrum Edukacji i Komunikacji w Suwałkach. Współpracująca i mająca pod opieką placówki w Polsce, prowadząca szkolenia i superwizje dla nauczycieli, terapeutów we wdrażaniu metod komunikacji alternatywnych i wspomagających na terenie placówek. Prowadzi terapię indywidualną i grupową, turnusy komunikacyjne dla pacjentów z całej Polski.
Centrum Edukacji i Komunikacji Joanna Pachutko jest firmą szkoleniową wpisaną do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Białymstoku, pod numerem ewidencyjnym: 2.20/00027/2020