Nasłuchiwanie Brzeźna - Brzmienia kuracyjne, brzmienia kurortu. Ekologia akustyczna, hałas oraz dyskursy hałasu
Nasłuchiwanie Brzeźna - Brzmienia kuracyjne, brzmienia kurortu. Ekologia akustyczna, hałas oraz dyskursy hałasu
Drugi z trzech spacerów dźwiękowych po Brzeźnie zostanie poświęcony audiosferze kuracyjno-kurortowej - zarówno historycznym pejzażom dźwiękowym uzdrowiska, jak i dzisiejszej audiosferze dzielnicy. Porozmawiamy zarówno o tym jak słuchano i dyskutowano o dźwiękach Brzeźna w przeszłości, jak i o tym jak współczesne brzmienia "sezonu" wpisują się w przyzwyczajenia i oczekiwania mieszkańców. W tym kontekście przyjrzymy się także założeniom, przemianom i różnym dyskursom dotyczącym ekologii akustycznej oraz temu, jak na przestrzeni ostatnich 200 lat ewoluowało rozumienie pojęcia hałasu.
Podczas spaceru nie zabraknie ćwiczeń pogłębionego słuchania i audialnej uważności. Skupimy się również na aktywnym kształtowaniu - a może i przechwytywaniu - audiosfery wybranych miejsc.
Dom Zdrojowy | 26.07 | 13:00 | zbiórka przed wejściem do budynku
Spacer poprowadzi Antoni Michnik - doktor nauk humanistycznych (doktorat u prof. Krystyny Duniec na temat audiosfery I wojny światowej), badacz sound studies, performer, kurator. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC. W latach 2013-2024 redaktor w magazynie "Glissando", od początku 2025 w redakcji "Kontekstów / Polskiej Sztuki Ludowej". Publikował m.in. w "Dialogu", "Dwutygodniku", "Kulturze Popularnej", "Kulturze Współczesnej", "Kwartalniku Filmowym", "Ruchu Muzycznym", "Szumie", "Zeszytach Literackich". Współredaktor książek "Fluxus w trzech aktach. Narracje - estetyki - geografie" Grupy ETC (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014) oraz "Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim" (Fundacja Nowoczesna Polska, 2015).
Od roku 2020 w zespole kuratorskim festiwalu muzyki improwizowanej Ad Libitum, współpracował kuratorsko m.in. z Trafostacją Sztuki w Szczecinie i Curie City oraz festiwalami NeoArte i Warszawska Jesień. Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach oraz przeglądach sztuki i muzyki współczesnej interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne, lub prezentując autorskie działania performatywne. Specjalizuje się w wykładach performatywnych. Szykuje się do wydania rozprawy doktorskiej, prowadzi różne dalsze badania w zakresie sound studies.