CATEGORY MANAGEMENT (Zarządzanie Kategorią Produktów). Szkolenie dla Category Managerów
Szkolenie "Category Management (Zarządzanie Kategorią Produktów)" dostarczy category managerom i specjalistom odpowiedzialnym za zarządzanie kategorią kompleksową wiedzę i rozwinie umiejętności dotyczące tak szerokiego i strategicznego obszaru jakim jest category management, jego rola i wpływ na rozwój i wyniki finansowe firmy.
Przedstawione zostaną praktyczne aspekty budowania i rozwoju kategorii, analizowania KPI's , podejmowania decyzji na ich podstawie. Warsztatowy charakter szkolenia z category management podniesie umiejętności zarządzania tym obszarem. Pozwoli zwiększyć kluczowe kompetencje Category Managera oraz określić jakie błędy w zarządzaniu kategorią są najczęściej popełniane przez firmy.
Cele szkolenia
Celem szkolenia Category Management (Zarządzanie Kategorią Produktów) jest zapoznanie i przygotowanie uczestników do efektywnego opracowania i zarządzania procesem, jakim jest zarządzanie kategorią. Szkolenie uświadomi uczestnikom związek procesów category management-u ze strategią firmy.
Biorąc udział w szkoleniu z category management-u:
- Poznasz jaką rolę pełni Category Management, sposoby budowania kategorii, która maksymalizuje zyski i realizuje cele firmy oraz narzędzia jakie Ci w tym pomogą.
- Dowiesz się, jakie są kluczowe elementy i jak w praktyce wygląda proces category management.
- Nauczysz się, jak dobierać asortyment, wybierać dostawców, wyznaczać cele sprzedażowe, analizować wyniki, podnosić zyskowność i budować planogramy.
- Zdobędziesz wiedzę i umiejętności, które pozwolą Ci skutecznie docierać do Klienta i realizować cele firmy, maksymalizować zysk oraz ograniczyć ryzyko związane z niepełnym wykorzystaniem potencjału jaki niesie ze sobą właściwy proces zarządzania kategoriami.
Grupa docelowa szkolenia z zarządzania kategorią produktów:
Udział w szkoleniu rekomendujemy:
- Category Managerom / Kupcom, Specjalistom ds. zakupów.
- Brand Managerom, Trade Marketing Managerom.
- Key Account Managerom.
- Dyrektorom Marketingu, Sprzedaży, Zakupów.
- Zarządom / Top Managerom.
Program szkolenia
1. ZARZĄDZANIE KATEGORIĄ
- Definicja i rola zarządzania kategorią
- Kto jest zaangażowany w CatMan / struktura firmy
- CatMan jako proces
- Kluczowe pojęcia
- Profil Category Managera
2. STRATEGIA KATEGORII
- Czym jest strategia kategorii
- Role kategorii, misje zakupowe
- Analiza rynku: trendy konsumenckie, biznesowe, konkurencja
- Analiza zasobów wewnętrznych (infrastruktura techniczna, operacyjna)
- Analiza wyników sprzedażowych
3. SHOPPER I KONSUMENT
- Kim są nasi konsumenci a kim nasi shopperzy
- Badanie potrzeb i trendów
- Analiza koszyka
- Misje zakupowe
- Drzewo decyzyjne
- Zachowanie przy półce
4. ASORTYMENT
- Analiza kategorii na podstawie danych odsprzedażowych
- Udział marek w strukturze
- Analiza marży, rentowność produktów
- Ranking SKUs
- Dziury asortymentowe
- Porównanie struktury sprzedaży z rynkiem
- Rotacja / zapas
- Struktura sprzedaży a format sklepu / kanał dystrybucji
- Optymalizacja asortymentu
5. PLANOGRAM
- Czym jest planogram
- Zasady budowania planogramów
- Analiza danych do zbudowania idealnej półki
- Planogram a zapas
- Sąsiedztwo kategorii
- Oznaczenia
- Strefa promocji
- Dodatkowe ekspozycje
- Budowanie wartości kategorii
- Rola marki własnej
- Materiały POS
- Testy, co powie shopper, wyniki, analiza, korekta
6. STRATEGIE CENOWE
- Postrzeganie ceny przez Klienta
- Pozycjonowanie cenowe produktów / kategorii
- Wpływ ceny na rentowność kategorii
- Promocje cenowe, wrażliwość promocyjna
- Regionalizm cen
- Ceny w sklepie
7. KOMUNIKACJA
- Komunikacja z Klientem
- Wizerunek kategorii
- Materiały reklamowe, przekaz
- Percepcja Shopper-a
8. KPI's
- Wyznaczenie KPI's
- Analiza wyników
- Porównanie z danymi rynkowymi
- Realizacja strategii, okresowe aktualizacje