Roczniak Consulting
Sztuka Komunikacji - Mówienie jest rzemiosłem
Twórcza komunikacja to strategiczny proces przekazywania informacji w sposób inspirujący i angażujący.
Komunikacja nie powinna być jedynie wymianą suchych faktów czy instrukcji, ale powinna również stymulować kreatywność, budować naszą wiarygodność oraz wpływać na motywacje naszych rozmówców
Twórcza komunikacja odnosi się do procesu przekazywania informacji w sposób innowacyjny, inspirujący i angażujący. Obejmuje ona różne aspekty komunikacji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej, w kontekście biznesowym.
Kluczowym celem twórczej komunikacji jest budowanie relacji, wspieranie zaangażowania oraz budowanie wzajemnego poczucia bezpieczeństwa komunikacji.
Twórcza komunikacja jako strategiczna forma narracji w biznesie. Narracja odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wizerunku marki, budowaniu relacji z klientami, partnerami biznesowymi oraz wewnętrznym zarządzaniu zespołem. Twórcza komunikacja jako strategiczna forma narracji obejmuje szereg działań, które mają na celu nie tylko przekazywanie informacji, ale również budowanie emocjonalnego zaangażowania, inspirację i wyróżnienie się na rynku. Oto kilka kluczowych narzędzi twórczej komunikacji, którą omówimy, a uczestnicy warsztatów przyswoją wiedzę, a następnie wykorzystają w ćwiczeniach i prezentacjach przed kamerą.
Analiza materiału filmowego posłuży nam do oceny, wniosków i rzeczowej informacji zwrotnej.
Cytując J. Panksepps, który powiedział: "Najłatwiejszym sposobem włączenia wyższych procesów umysłowych jest aktywizacja podstawowych systemów emocjonalnych".: Emocjonalny bodziec jest szybciej przetwarzany niż bodziec neutralny. Uwaga i koncentracja rozmowy są uzależnione od stopnia zaangażowania emocjonalnego. Silna reakcja emocjonalna powoduje, że sytuacja (która ją wywołuje) zostaje lepiej zapamiętana
Aby osiągnąć powyższe kroki, posłużymy się szeregiem narzędzi, które zapewnią nam skuteczność mówienia do innych ludzi...
(Warsztaty stacjonarne) - Warsztaty WARSZAWA - 19.01.2024
Zapisy już wkrótce!
PS. Chcesz zapisać się już dziś?
Napisz do mnie na [email protected]
WIEDZA
- Uczestnik otrzyma wiedzę na temat istoty "NARRACJI", czyli o wciągającej sile fabuły wywołuje duże zainteresowanie i skupia uwagę, a dodatkowo jest bardzo efektywnym sposobem przekonywania.
- Uczestnik otrzyma wiedzę na temat "DIATRYBY". Diatryba jest formą przemówienia, mowy o charakterze moralizatorskim. który łączy prostotę i swobodę stylu z wywodem i anegdotami. Oznacza przemówienie wyrażające np. krytykę na wybrany temat.
- Uczestnik otrzyma wiedze na temat "GRY SŁÓW", czyli o pożytkach, właściwego mądrego użycia słów i sprawnych połączeń pomiędzy przekazywanymi myślami.
- Uczestnik otrzyma wiedze na temat "ŁAŃCUCHA," czyli techniki, która polega na logicznym powiązaniu ze sobą ważnych elementów tematu, zestawieniu myśli w taki sposób, by kolejne zdanie, koleje myśli wynikały z poprzednich. Poprzez taki zabieg nasza wypowiedź staje się bardziej subtelna, słuchacze odbierają ją jako oryginalną, a dodatkowo możemy liczyć na to, że zostanie oceniona, jako "całkiem logiczny argument".
- Uczestnik otrzyma wiedze na temat użycia "KONTRASTU", czyli o sile czarno-białego obrazu. Technika ta polega na zestawieniu przeciwieństw i uwypukleniu różnic. Zabieg ten stosowany jest do tego, by wyrażona przez nas teza była wyrazista. Używając zestawienia kontrastowego możemy: wyjaśnić zasadność jakiegoś poglądu, wywołać gotowość do działania, czy wreszcie zdyskredytować pogląd przeciwny.
- Uczestnik otrzyma wiedze na temat użycia "METAFORY". Metafora to sposób mówienia o danej rzeczy za pomocą terminów, pojęć pochodzących z innej dziedziny. I tak, mówiąc o rozwoju firmy możemy posłużyć się metaforyką wojenną i powiedzieć: "zdobyliśmy rynek", "walczymy z konkurencją".
- Uczestnik otrzymuje wiedzę na temat użycia "CYTATU", czyli o twórczej sile kopiowania. Technika cytowania polega na przywołaniu czyjejś myśli. W ten sposób do naszej wypowiedzi wnosimy coś z zewnątrz i… wcale tego nie ukrywamy!
PYTANIE RETORYCZNE - o sensowności pytania samego siebie w obecności innych ludzi, Celem pytania retorycznego jest uwypuklenie jakiejś oczywistości, pokazanie problemu, wskazanie na brak odpowiedzi czy wahania mówcy. Za pośrednictwem tej techniki poruszamy i angażujemy słuchaczy.
- Uczestnik otrzymuje wiedzę na temat użycia "HIPERBOLI" to technika twórczego mówienia, za pomocą której wyolbrzymiamy wybraną przez nas myśl. Z zamierzoną premedytacją gubimy proporcje, a robimy to tylko po to, by podkreślić znaczenie jakiejś tezy. Owa przerysowana myśl staje się maxi a wszystko wokół niej jest już mini, ona jest mega, a reszta zamienia się w tło i drugi plan.
- Uczestnik otrzymuje wiedze na temat użycia "APELU", czyli sposobu, który polega na bezpośrednim odwołaniu się do woli, emocji, myśli odbiorcy. Mówca, który stosuje tą strategię, w bezpośredni sposób, bez osłony, bez uciekania się do form pośrednich czy aluzji zwraca się do słuchacza.
- Uczestnik otrzymuję wiedze na temat użycia "POWTÓRZENIA" i tutaj mamy cztery główne korzyści. Po pierwsze - podkreślamy i uwypuklamy wybraną tezę naszej prezentacji. Poprzez powtórzenie wyraźnie akcentujemy coś z szerszego tła, wyróżniamy ważny element z całości naszej wypowiedzi. Po drugie - nasza myśl bardziej zapada w pamięć słuchaczy czy rozmówców. Po trzecie - powtarzając jakąś myśl czynimy ją bardziej powszechną, a poprzez to oczywistą i… wiarygodną.
Po czwarte - nasza wypowiedź zyskuje na oryginalności, znacząco się wyróżnia pośród wielu innych wypowiedzi.
UMIEJETNOŚCI
- Uczestnik trenuje powyższe techniki w prezentowaniu treści oraz ćwiczeń, które będzie wykonywał w prezentacji na forum oraz w scenkach z innymi uczestnikami warsztatów.
Wiedza Merytoryczna - Materiały (prezentacja plus materiał)
Ćwiczenia
1.Przygotuj prezentację z użyciem "DIATRYBY" - odnieś się do doświadczeń zawodowych lub prywatnych.
Uczestnicy przygotowuję się do przeprowadzenia prezentacji
a.Jakie cel ma odnieś poprzez swoja prezentacje?
b.Czego chcę nauczyć lub na co zwrócić uwagę moich słuchaczy?
c.Jak zakontraktuje moja prezentację?
d.Czego oczekuję po uczestnikach? (dyskusji, pytań?)
e.Jakich zwrotów użyję?
f. Jakiej narracji użyję jakich postaw, słów gestów będę używał?
g.Jakich reakcji się spodziewam?
2.Przygotuj prezentację z użyciem "METAFORY" lub "ŁAŃCUCHA" - odnieś się do doświadczeń zawodowych lub prywatnych.
Uczestnicy przygotowuję się do przeprowadzenia prezentacji
a.Jakie cel ma odnieś poprzez swoja prezentacje?
b.Czego chcę nauczyć lub na co zwrócić uwagę moich słuchaczy?
c.Jak zakontraktuje moja prezentację?
d.Czego oczekuję po uczestnikach? (dyskusji, pytań?)
e.Jakich zwrotów użyję?
f.Jakiej narracji użyję jakich postaw, słów gestów będę używał?
g.Jakich reakcji się spodziewam?
3.Przygotuj dyskusję z wybranym rozmówcą. Opowiedz mu jna czym polega Twoja profesja. Jak pomagasz swoim Klientom. Jak rozwiązujesz ich biznesowe wyzwania. Jaką korzyść niesie ze sobą użycie twojej usługi lub produktu. Użyj co najmniej 3 prezentowanych dzisiaj technik. Podsumuj swoją prezentację. Dopytaj o poziom zrozumienia swojej prezentacji. Odpowiedź na pytania rozmówcy.
a.Analiza nagarnia z zadania
b.Informacja zwrotna
c.Oceny uczestników co do jasności i rzetelności przekazu
Weryfikacja wiedzy
Weryfikacja nabytych umiejętności pracy na scenie oraz ćwiczeń grupowych ocenia Trener prowadzący warsztaty. Udziela szczegółowej informacji zwrotnej oraz rekomenduje działania wzmacniające poziom świadomej komunikacji w relacjach interpersonalnych. Udziela wskazówek i zadaje zadania i ćwiczenia do pracy własnej po zakończenia warsztatów.
Literatura:
"Komunikacja Kreatywna" Marek Stączek
"Natura emocji" Paul Ekman, Richard J.Davidson
"Współczesna psychologia behawioralna" Przemysław Bąbel, Paweł Ostaszewski
"Skuteczna komunikacja w biznesie" Cheryl Hamilton