CO SIĘ DZIEJE Z NASZYMI DZIEĆMI POD WPŁYWEM TIKTOKA I SZTUCZNEJ INTELIGENCJI - I CO Z TYM ZROBIĆ?
Fundacja Parasol zaprasza na warsztat:
CO SIĘ DZIEJE Z NASZYMI DZIEĆMI POD WPŁYWEM TIKTOKA I SZTUCZNEJ INTELIGENCJI - I CO Z TYM ZROBIĆ?
Cele warsztatu:
Zrozumieć, jak działają TikTok i konwersacyjne AI (np. ChatGPT) na poziomie mózgu, emocji i tożsamości młodych ludzi
Rozpoznać niepokojące zjawiska: samodiagnozowanie się przez TikToka, outsourcowanie myślenia, poczucie relacji z AI
Nazwać i zrozumieć psychiczne skutki nadużywania tych technologii: od rozproszenia uwagi po objawy psychotyczne
Wyposażyć uczestników w konkretne narzędzia do reagowania, wspierania i budowania relacji z młodym człowiekiem
Wzmocnić kompetencje dorosłych jako przewodników w cyfrowym chaosie, nie tylko jako strażników ekranu
Opis programu:
1. Wstęp - Dlaczego ten temat jest pilny?
- Coraz więcej młodych ludzi diagnozuje się samodzielnie przez TikToka
- Konwersacyjne AI pełni rolę przyjaciela, terapeuty, a nawet "partnera"
- Wzrasta liczba przypadków: depresji, zaburzeń lękowych, odrealnienia, izolacji
- Najnowsze badania (2024-2025) pokazują, że korzystanie z AI powoduje outsourcing myślenia - wyższe funkcje poznawcze ulega degeneracji, mózg nie ćwiczy analizy, refleksji ani decyzji
Przestajemy być "homo sapiens" - myślącymi ludźmi
2. Mechanizmy w tle - jak działają TikTok i AI?
- Algorytmy rekomendujące - jak uczą się emocji dziecka
- Personalizacja jako pułapka: algorytm pokazuje to, co chcesz - nie to, czego potrzebujesz
- Dlaczego mózg nastolatka jest szczególnie wrażliwy na szybkie bodźce i natychmiastową gratyfikację
3. AI i TikTok jako:
Pseudo-przyjaciel
- Dostępny 24/7, "rozumie", nie ocenia
- Młodzież: "AI lepiej mnie rozumie niż rodzice
Pseudo-diagnosta
- "Znalazłam 7 objawów ADHD - to ja!"
- Treści "psychologiczne" jako forma tożsamości i przynależności
- Brak kontaktu z rzeczywistą diagnostyką kliniczną
Pseudo-terapeuta
- AI daje "wsparcie emocjonalne" bez kontekstu
- Rozmowy z AI w stanach lękowych / urojeniowych mogą nasilać objawy
- Odrywanie się od rzeczywistości, relacji i leczenia
4. Zbadane skutki psychiczne:
- Wzrost lęku, problemy z tożsamością
- Depersonalizacja
- Wzmacnianie objawów psychotycznych
- Przeciążenie poznawcze, spadek refleksji i planowania
- Brak krytycznego myślenia - decyzje i opinie są "wygenerowane", nie przemyślane
5. Ćwiczenia praktyczne: Jak temu zapobiegać?
- Mapa zagrożeń i wpływu - gdzie dziecko traci kontrolę nad sobą?
- Dekonstrukcja algorytmu - co wie o nas TikTok?
- Rozmowa, która nie kończy się konfliktem - jak rozmawiać bez oceniania?
- Zaproś, nie zabraniaj - lista realnych, ciekawych i angażujących działań offline
- Kompasy zamiast zakazów - jak wspierać samoregulację i krytyczne myślenie
Kluczowe zalety warsztatu:
Najnowsze badania (2024-2025) w przystępnej formie
Psychologia + edukacja + technologia w jednym miejscu
Ćwiczenia praktyczne, które można zastosować od razu
Podejście bez moralizowania, ale z troską i konkretem
Możliwość zadawania pytań i dzielenia się doświadczeniem
WARSZTATY DOFINANSOWANE PRZEZ:
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Gminę Miasta Toruń
Prowadzenie:
Bogna Białecka - psycholog, prezes Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, autorka kilkunastu już poradników psychologicznych w zakresie wychowania i relacji, redaktor portalu dla młodzieży www.pytam.edu.pl ukierunkowanego na rozwój kompetencji emocjonalnych, społecznych i profilaktykę̨ uzależnień, portalu dla rodziców www.rodzice.co oraz portalu omawiającego kluczowe problemy uzależnień cyfrowych www.zatroskani.pl W roku 2022 odznaczona Odznaką Honorową Rzecznika Praw Dziecka oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.