Nauczanie języka polskiego jako języka obcego/drugiego dla nauczycieli
NAZWA SZKOLENIA: "Nauczanie języka polskiego jako języka obcego/ drugiego dla nauczycieli"
CEL
Celem kursu jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę, kompetencje i umiejętności umożliwiające realizację zajęć językowych oraz przedmiotowych z uczniami z doświadczeniem migracji (imigranci, repatrianci, reemigranci). Kurs ma również pomóc szkołom w lepszym dostosowaniu się do nowej sytuacji związanej z rosnącą imigracją i przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu dzieci cudzoziemskich.
MODUŁ I - ASPEKTY MIĘDZYKULTUROWE |
ØSytuacja ucznia z doświadczeniem migracji (UDM) - aspekty prawne, psychologiczne ØSytuacja ucznia z doświadczeniem migracji (UDM) wobec integracji ØUczniowie migrujący, czyli nie tylko Słowianie ØPraca z uczniem-Słowianinem ØDobre praktyki |
MODUŁ II - ORGANIZACJA PROCESU KSZTAŁCENIA |
ØKształcenie uczniów UDM w modelu integracyjnym i modelu integracyjno-separacyjnym: wyzwania wobec szkoły i zespołu nauczycieli, rola koordynatora i asystenta kulturowego, rola logopedy, psychologa i pedagoga ØOddziały przygotowawcze ØDokumentacja dotycząca uczniów UDM: przyjęcie ucznia, diagnoza, monitorowanie postępów, decyzja o przeniesieniu do klasy polskiej, dostosowania |
MODUŁ III - METODYKA NAUCZANIA JPJO/JPJ2/JES |
ØNauczanie języka polskiego jako obcego (jpjo) / drugiego (jpj2) - język komunikacji ØNauczanie gramatyki funkcjonalnej ØZagadnienia gramatyczne a poziomy językowe ØNauczanie słownictwa ØSłownictwo a poziomy językowe ØGry dydaktyczne jako wsparcie komunikacji ØNauczanie jpjo/jpj2 - szkoła podstawowa i średnia ØNauczanie sprawności: słuchanie - warsztaty ØNauczanie sprawności: mówienie - warsztaty ØNauczanie sprawności: czytanie - warsztaty ØCzytanie ze zrozumieniem - przedmioty szkolne ØLekcja z lekturą ØNauczanie sprawności: pisanie - warsztaty ØNauczanie języka polskiego jako języka edukacji szkolnej - Metoda JES-PL ØRealizacja treści programowych a język edukacji szkolnej - szkoła podstawowa i średnia ØPrzygotowanie ucznia UDM do egzaminów |
MODUŁ IV - KULTURA I JĘZYK |
ØTreści pozajęzykowe w nauczaniu jpjo ØKultura w nauczaniu jpjo ØWiedza o Polsce |
MODUŁ V - WARSZTAT NAUCZYCIELA |
ØWarsztat metodyczny nauczyciela jpjo/jpj2 ØProgramy i materiały do nauczania jpjo/jpj2 ØMultimedia w nauczaniu jpjo ØMotywacja do nauki jpjo, praca z portfolio językowym ØKompetencje nauczyciela w kontekście nauczania klasy wielokulturowej ØGodzina wychowawcza w klasie wielokulturowej Organizatorem szkolenia jest Fundacja NOVA Harmonogram kursu: |