[E-book] Dziecko, nastolatek i rodzina w żałobie - Poradnik dla nauczycieli, pedagogów i psychologów szkoły podstawowej i liceum

location icon
Polska - Net
calendar icon
Od 24 mar 1:00 do 30 kwi 23:59
ticket icon
Od 29,99 zł

PORADNIK DLA NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ I LICEUM - Dziecko, nastolatek i rodzina w żałobie

Opracowanie autorskie: Adriana Cylwik

Poradnik ten został stworzony by pomóc dyrektorom, nauczycielom i innym pracownikom szkół w odpowiedzi na potrzeby uczniów będących w żałobie po zmarłym członku rodziny jak również na potrzeby uczniów i pracowników szkoły w obliczu śmierci innego
ucznia lub nauczyciela. Informacje zawarte tutaj nie są podręcznikiem do pracy klinicznej /psychoterapeutycznej z żałobą (choć mogą być przez nich wykorzystane w ich praktyce). Służą one dostarczeniu podstawowej wiedzy związanej z procesem żałoby i możliwych sposobów wsparcia na terenie szkoły. Faktem jest, bowiem, że:

PRZECHODZENIE ŻAŁOBY JEST ZJAWISKIEM POWSZECHNYM WŚRÓD DZIECI W WIEKU SZKOLNYM 

Dla personelu szkolnego oznacza to, że bardzo prawdopodobne jest, że spotka się/będzie pracował z uczniem w żałobie, nawet, jeśli nie będzie widział żadnych widocznych oznaki smutku. W niektórych środowiskach śmierć może być niestety częstym zjawiskiem - chociaż uczniowie w tych społecznościach wysokiego ryzyka mogą wydawać się "przyzwyczajone do utraty" to prawdopodobnie będą mieli większe trudności z przystosowaniem się do wielu strat. Dobrze poinformowani nauczyciele i personel szkolny mogą być źródłem wsparcia dla uczniów, ale mogą też przypadkowo, jeśli nie są dobrze poinformowani, być źródłem dodatkowego stresu (czasem bardzo dużego). Na przykład niezrozumienie reakcji może prowadzić do błędnej interpretacji zachowań ucznia w reakcji na śmierć, jako złe zachowanie i brak szacunku dla innych.

Czas, jaki może zająć uczniom przejście procesu żałoby i przystosowanie się do nowych warunków życia, będzie różny, ale większości dzieci i ich rodzinom zajmuje to nawet ponad rok. W związku z tym odpowiednie wsparcie na terenie szkoły powinno być zaplanowane nie tylko, jako natychmiastowe wsparcie bezpośrednio po śmierci, ale również na najbliższe miesiące.

Pamiętaj, że większość pogrążonych w żałobie dzieci nie potrzebuje "eksperta od żałoby", potrzebuje ludzi, którym zależy. Szkoły, po prostu wykonując zwykłe codzienne czynności, mając świadomość żałoby, mogą zrobić wiele, by wesprzeć zasmuconego ucznia.


SPIS TREŚCI:

DOŚWIADCZENIE ŻAŁOBY
- Doświadczenie smutku (naturalna reakcja na śmierć bliskiej osoby - J. Bowlby)
- Sześć podstawowych koncepcji dotyczących żałoby
- Czy żałoba dzieci i młodzieży jest inna od żałoby dorosłych?
- Żałoba u dzieci i młodzieży
- Czynniki wpływające na proces żałoby
- Jak dzieci i młodzież rozumieją śmierć

JAK POGRĄŻENI W SMUTKU UCZNIOWIE PRZEŻYWAJĄ ŻAŁOBĘ
- Uczeń młodszych klas szkoły podstawowej w żałobie
- Uczeń starszych klas szkoły podstawowej i liceum w żałobie
- Wspólne reakcje żałoby u dziecka i nastolatka
- Wpływ żałoby na proces uczenia się
- Jacy uczniowie mogą być narażeni na większe ryzyko stresu emocjonalnego
- Jak poznać, że uczniowie potrzebują dodatkowej pomocy

W JAKI SPOSÓB NAUCZYCIELE MOGĄ POMÓC UCZNIOM W ŻAŁOBIE
- Podstawy radzenia sobie z uczniami w żałobie w twojej klasie
* Wskazówki dla nauczycieli odnośnie przygotowania klasy do powrotu do szkoły ucznia w żałobie
* Wskazówki dla nauczycieli odnośnie działań po powrocie do szkoły ucznia w żałobie
- Dziesięć rzeczy, o których uczniowie w żałobie chciałyby żebyś wiedziała - Czego najbardziej potrzebują uczniowie i młodzież w żałobie

KOMPLIKACJE W PRZEŻYWANIU ŻAŁOBY
- Czym jest traumatyczna żałoba u dzieci i młodzieży wg Judith Cohen
- Sytuacje, które mogą być traumatyczne
- PTSD (zespół stresu postraumatycznego) u  dzieci i młodzieży
- Co daje uczniom przejście normalnego procesu żałoby

REAKCJA NA ŚMIERĆ W SZKOLE - CO WARTO BY ROBIŁA DYREKCJA I NAUCZYCIELE
- Reakcja na śmierć w szkole - wskazówki dla dyrekcji i nauczycieli
- Pierwsze kilka dni po przekazaniu informacji o śmierci
- Wsparcie w sytuacji kryzysu i żałoby na terenie szkoły
- Działania w szkole upamiętniające śmierć ucznia lub nauczyciela - Jak komunikować się z rodziną ucznia, w żałobie po śmierci
bliskiej osoby
- Wskazówki dotyczące komunikacji z rodziną ucznia, w żałobie (po śmierci bliskiej osoby)
- Wskazówki dotyczące komunikacji z rodziną zmarłego ucznia
- Uwagi dotyczące samobójstw, zabójstw i innych stygmatyzowanych zgonów

CO MOGĄ ZROBIĆ NAUCZYCIELE
- Rozmowa z dziećmi i młodzieżą w żałobie
- Skrypt dla nauczycieli - przekazywanie uczniom informacji o śmierci
- Wytyczne dla nauczycieli dotyczące przeprowadzenia rozmowy z uczniami po przekazaniu informacji o śmierci
- Co mogą powiedzieć i zrobić nauczyciele
- Typowe błędy: słowa i działania, których należy unikać
- Zapewnienie uczniom wsparcia w dłuższym czasie - Proces żałoby w czasie
- Straty wtórne i skumulowane
- Wsparcie rówieśników
- Co mogą powiedzieć uczniom w żałobie ich koledzy
- Media społecznościowe
- Wyzwalacze żalu
- Żałoba w czasie świąt: jak nauczyciele mogą pomóc uczniom w poradzeniu sobie w tym trudnym okresie
- Dbanie o siebie i zapobieganie retraumatyzacji kadry szkolnej

BIBLIOGRAFIA


Poradnik zawiera 99 str.

Więcej informacji o autorce na stronie: www.adrianacylwik.pl


Po sfinalizowaniu proszę o przesłanie maila z potwierdzeniem dokonanego przelewu (adres podany będzie na bilecie), e-book prześlę emailem w ciągu max. 24h po otrzymaniu maila.


Potrzebujesz bardziej praktycznych rozwiązań - zakup dodatkowo karty z aktywnościami do bezpośredniej pracy z dziećmi i młodzieżą w żałobie. Karty można wykorzystać do pracy indywidualnej, grupowej i w pracy z rodzinami na terenie szkoły. Aktywności możesz zakupić indywidualnie za 35,99 lub w zestawie z podręcznikiem za 53,99

Linki:


Dołącz do wydarzenia

Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Cena Liczba
  Zakup e-booka
już niedostępne 29,99 zł -