Ochrona Sygnalistów - Wdrożenie dyrektywy i ustawy w firmie - praktyczne przykłady
PRAWO, BIURO ZARZĄDU
16 grudnia 2019 r. weszła w życie Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (tzw. whistleblowerów), która zobowiązuje kraje członkowskie do wdrożenia jej w życie do 17 grudnia 2021 r. Projektowana polska ustawa implementująca dyrektywę ma przyczynić się do realnej ochrony osób zgłaszających naruszenia.
Przygotuj się do tej zmiany i dowiedz się jak chronić firmę przed nadużyciami, a sygnalistów - przed odpowiedzialnością!
Korzyści
- Poznasz rekomendowane standardy zarządzania zgodnością,
- Dowiesz się jak zapewnić skuteczność zapobiegania i wykrywania nadużyć, które mogłoby pozwolić podmiotom zbiorowym na uniknięcie odpowiedzialności
- Dostaniesz praktyczne wskazówki z zakresu implementacji właściwych procedur i systemów monitorowania zgodnych z dyrektywą unijną.
Uczestnicy
- Kierownicy, Menedżerowie Biura Zarządu i Rady Nadzorczej,
- Dyrektorzy departamentów prawnych,
- Członkowie Zarządu, Członkowie Rad Nadzorczych
- Pracownicy Departamentów Zapobiegania Praniu Pieniędzy
- Szefowie Departamentów Compliance
- Pracownicy Departamentów Compliance
Program
21 WRZEŚNIA 2022 R.
9.15 Logowanie do platformy i sprawdzenie ustawień
9.30 Rozpoczęcie szkolenia
DYREKTYWA 2019/1937 A POLSKA USTAWA WDROŻENIOWA - czy i w jakim zakresie się różnią i co to oznacza dla podmiotów objętych obowiązkiem wynikającym z ww. aktów prawnych
- Definicja Sygnalisty Dyrektywa vs. Ustawa wdrożeniowa
- Trzy kanały zgłaszania nieprawidłowości - o co chodzi i jakie są zależności pomiędzy poszczególnymi kanałami?
- Czy dopuścić możliwość zgłoszeń anonimowo? Wady i zalety
- Środki ochrony prawnej sygnalistów - jak skutecznie wprowadzić w spółce
- Domniemanie działań odwetowych w przypadku sporu sądowego - ciężar dowodu na pracodawcy: jak skutecznie zbierać materiał dowodowy, aby móc odeprzeć zarzuty stosowania odwetu?
- Jak zabezpieczyć Spółkę przed zgłoszeniami - donosami - czyli, co zrobić, by regulamin nie był nadużywany w "drobnych" sprawach skarg i wniosków pracowników
POLSKA USTAWA IMPLEMENTUJĄCA DYREKTYWĘ - na co zwrócić uwagę - aspekty praktyczne - nie wszystko ustawodawca przewidział
- Regulamin zgłoszeń wewnętrznych - obowiązkowa konsultacja z pracownikami - jak wykazać
- Co z aktualnie obowiązującymi procedurami w spółce dot. sygnalistów
- Treść regulaminu - co zawrzeć w dokumencie, aby spełnić obowiązki i aby regulamin nie był tylko "na papierze"
- Dobra wiara - element konieczny do ochrony sygnalisty - kto ma oceniać, na jakiej podstawie, czym się kierować, przesłanki
- Działania naprawcze? ale jakie ….
- Jak zapewnić poufność sygnalisty?
- Jak dobrać kanały wewnętrzne zgłoszeń - kryteria
- Czy w regulaminie wskazywać na etapy poszczególnych czynności po wpłynięciu zgłoszenia?
- Czy rozszerzyć katalog naruszeń prawa, a co z prawem pracy - ustawa milczy a to najczęściej występujący czynnik nadużyć w spółce
PROJEKT USTAWY O ODPOWIEDZIALNOŚCI PODMIOTÓW ZBIOROWYCH I ZALĄŻEK OCHRONY SYGNALISTY W POLSKIM PRAWIE - jaki ma to wpływ na dyrektywę i ustawę wdrożeniową
- Koncepcja "winy anonimowej" - o co w tym chodzi?
- Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych: za co odpowie spółka, a za co menedżer?
- Grupy kapitałowe - czy zagraniczny podmiot może odpowiadać za działanie organu w Polsce?
KLUCZOWE PROCEDURY OBJĘTE DYREKTYWĄ - PRZYGOTUJ I ZABEZPIECZ SPÓŁKĘ PRZED NADUŻYCIAMI - system compliance to nie tylko Dyrektywa i ustawa wdrożeniowa - określ schemat i relację pomiędzy poszczególnymi regulacjami
- Regulamin zgłoszeń wewnętrznych
- Kodeks postępowania / kodeks etyki
- Kodeks antykorupcyjny
- Procedura wyboru kontrahentów i zawierania umów
- Procedura przeciwdziałania mobbingowi
- Procedura przeciwdziałania nadużyciom
- Procedura weryfikacji kontrahentów
- Procedura zarządzania kryzysowego
- Powołaj Compliance Officer'a w swojej organizacji
NIKT NIE JEST ANONIMOWY - PRACOWNICY W SIECI! JAKIE RYZYKO NIESIE INTERNET, JAKI MA TO WPŁYW NA SPÓŁKĘ?
- Instrukcja / wytyczne dot. korzystania przez pracowników z mediów społecznościowych
- Zasady korzystania ze zdjęć w mediach społecznościowych
POSTĘPOWANIE NA WYPADEK CZYNNOŚCI ORGANÓW ŚCIGANIA/ INNYCH ORGANÓW WŁADZY - KLAUZULE W UMOWACH
- Czy warto w umowach wprowadzić klauzule z treści naszych regulacji wewnętrznych?
- Co warto wprowadzić w umowach z kontrahentami, a jakie klauzule wprowadzić w umowach z pracownikami?
- Sposoby postępowania w przypadku odmowy podpisania klauzuli przez stronę umowy
15.00 Zakończenie szkolenia
Metody:
Szkolenie ma wymiar praktyczny, a jego celem jest nie tylko przekazanie Ci konkretnego know-how, ale również wzmocnienie Twoich umiejętności przez zastosowanie różnych metod szkoleniowych:
- Prelekcja
- Warsztaty
- Dyskusje
- Analiza
- Studium przypadku
SZKOLENIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
- W oparciu o naszą platformę
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo, poprzez czat
Cena, termin, miejsce:
TERMIN:
21 wrzesnia 2022R.
MIEJSCE SZKOLENIA:
SZKOLENIE ON-LINE
Zobacz centrum konferencyjneCENA:
Zgłoszenie do 31/08/2022: 1 170 PLN + 23% VAT - Obniżasz koszt o 15%
Cena zawiera:
udział w szkoleniu dla jednej os.
materiały szkoleniowe
certyfikat
Uwagi:
Szkolenie prowadzone jest na platformie zoom lub clickmeeting
Wymagania sprzętowe:
1. Wymagania przeglądarki w laptopie/komputerze stacjonarnym:
● Aktualne wersje przeglądarek Chrome, Firefox (aktualne tzn. że przeglądarka była aktualizowana przez ostatnie 2 lata)
● Przeglądarki: Safari, IE, Edge powinny działać, ale nie jest zagwarantowane 100% działanie. W takim wypadku należy skorzystać z Chrome lub Firefox.
2. Wymagania w telefonie/tablecie:
● Telefon z Androidem 6.0+ i korzystający z przeglądarki Chrome (inne przeglądarki nie gwarantują działania na telefonach z systemem Android)
● Telefon z system iOS 12.2+(iPhone) i przeglądarką Safari Mobile (inne przeglądarki nie gwarantują działania na telefonach z systemem iOS).
● Telefony ze starszymi systemami operacyjnymi na telefonach powinny działać, ale nie jest zagwarantowane 100% działanie.
● Podczas dołączania do pokoju, należy pozwolić aplikacji (będzie komunikat systemowy) na dostęp do mikrofonu.
3. Wymagania sieciowe:
● Dla uczestnika szkolenia: min. 2 Mbits/sek pobieranie (download) oraz 1 Mbits/sek wysyłanie (upload)
● Dla prezentującego wartość wysyłania(upload) min. 1 Mbits/sek , im większa wartość tym lepsza jakość prezentowanego obrazu/dźwięku.
● Można korzystać z Internetu w telefonie tzw. LTE
● W sieciach firmowych należy sprawdzić firewall i skontaktować się ze swoim działem IT i przekazać im następującą informację: "Aplikacja do webinarów korzysta z portów TCP 80/443(HTTP/HTTPS) UDP 16384-32767 do WebRTC audio"
4. Wymagania fizyczne:
● Do słuchania webinaru potrzebny jest tylko głośnik/słuchawki w komputerze
● Do przesyłania dźwięku potrzebny jest mikrofon (polecamy zestaw słuchawki z mikrofon, które zapewniają lepszą jakość niż wbudowany mikrofon w komputerze)
● Kamera wbudowana w laptopa/telefon jest wystarczająca