Prawda o odpowiedzialnej konsumpcji w Polsce.
5 Grudnia 2019, 09:30-15:30 (Czwartek)
Już 5 grudnia serdecznie zapraszamy na konferencję organizowaną przez Forum Konsumentów:
Prawda o odpowiedzialnej
konsumpcji w Polsce.
Niektóre tematy stają się niezwykle ważne, są w centrum uwagi mediów i opinii publicznej. Bez wątpienia odpowiedzialna konsumpcja jest jednym z nich. Powodów jest zapewne wiele, między innymi odczuwalne i widoczne zmiany klimatyczne wywołane skutkami ubocznymi nadmiernej produkcji dóbr, rozkwit konsumpcjonizmu, wzrost świadomości niektórych konsumentów i potrzeba transparentności.
Zatrzymując się jednak na takim poziomie ogólności tego zagadnienia, uśredniając i upraszczając informacje patrzymy, ale nie zawsze widzimy co kryje się pod powierzchnią.
A jak zawsze tutaj dopiero zaczyna się najciekawszy etap odkrywania i rozumienia odpowiedzialnej konsumpcji: motywy, bariery, przełożenie na biznes, poziom zrozumienia w poszczególnych grupach konsumentów itp. Warto przecież pamiętać, że mamy różne segmenty konsumentów, które różnią się zmiennymi psychograficznymi. Zrozumienie ich dopiero pozwala widzieć coraz więcej, a nie zatrzymywać się na czynności patrzenia.
Wspólnie z zaproszonymi prelegentami chcemy wywołać dyskusję, by wyjść poza ogólną wiedzę w tym zakresie. Spojrzymy na zagadnienie odpowiedzialnej konsumpcji z różnych perspektyw, doświadczeń i wyników badań. Niezwykle ważne jest to, że prelegenci to osoby związane z szeroko rozumianą nauką (Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Leona Koźmińskiego), a co najważniejsze doświadczeni i uznani praktycy biznesu.
Konferencję kierujemy do:
- konsumentów, którzy chcą wiedzieć więcej, by świadomie podejmować swoje decyzje
- producentów i usługodawców, którzy chcą dedykować swoje usługi w nurcie odpowiedzialnej konsumpcji
- mediów
+
Plan spotkania:
9:30-10:00 - rejestracja, networking, kawa
10:00- 10:10 - Agnieszka Plencler, Prezes Forum Konsumentów- przywitanie gości i wprowadzenie
Wprowadzenie w świat konsumenta:
10:10 - 10:40- prof. Dominika Maison: Nie jesteśmy tacy sami - różnice w podejściu Polaków do społecznej odpowiedzialności biznesu.
Poznamy wyniki badań pokazujące, że Polacy różnią się w rozumieniu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz w reakcjach na komunikaty reklamowe mówiące od zaangażowaniu firmy. W pierwszej części wystąpienia prof. maison pokaże wyniki badania segmentacyjnego prowadzonego na próbie reprezentatywnej ogólnopolskiej pokazujące różnice w podejściu Polaków do CSR-u (wyniki badań segmentacyjnych). Natomiast w drugiej części zostaną zaprezentowane wyniki badań eksperymentalnych ilustrujących różne reakcje na zaangażowanie firm w zależności od cech psychologicznych odbiorców.
10:40 - 11:10 - dr Marta Karwacka: SLOWBALISATION - nowy styl życia, nowe emocje
Konsumenci coraz częściej dostrzegają przemęczenie kulturą nadmiaru i a niektórzy zaczynają odczuwać lęk spowodowany kryzysem klimatycznym i przewidywanymi konsekwencjami w przyszłości. W przypadku pojedynczych osób, ale także rozmaitych grup społecznych funkcjonujących w duchu "slow" - nowe podejście do konsumpcji - wiąże się z nowymi zwyczajami, jak np. ograniczeniem konsumpcji lub współdzieleniem dóbr (shearing economy) i odkrywaniem emocji z nimi związanych.
11:10-11:40- Julia Kozak: "Jak być odpowiedzialnym konsumentem i jak zmieniać świat"
Czas uświadomić sobie, że to my tworzymy siebie i świat wokół nas. Nasz sposób patrzenia, działania i nasze wybory mają realny wpływ. Nawet jeżeli w skali mikro wydaje nam się, że tak nie jest. Dopiero z innej, szerszej perspektywy okazuje się, że jednak ma to znaczenie. Bo przecież z pojedynczych kropli powstają rzeki, z pojedynczych liter słowa, a z pojedynczych gestów działanie, które przynosi znaczące zmiany. Jesteśmy odpowiedzialni, świadomie lub też nie. A skoro już tak, to lepiej być odpowiedzialnym świadomie, bo wtedy możemy kreować rzeczywistość, na której nam zależy. Komunikacja w naszych czasach umożliwia dawanie szybkich i jasnych odpowiedzi czy coś nam się podoba czy też nie, inspirowania i działania. Mamy narzędzia i możliwość wypowiadania się i wpływania na otaczającą nas rzeczywistość, marki, biznesy i zarządzanie tym co wokół nas. Korzystajmy z tego i zmieniajmy świat.
11:40- 12:10- przerwa na lunch, networking
Ekologia i ekologiczna żywność:
12:10- 12:40- Maciej Bartoń: Żywność ekologiczna - moda, snobizm czy konieczność?
Widoczny jest rosnący trend żywności ekologicznej. Poznajmy jednak różnice pojęć takich jak wiejska żywność vs ekologiczna żywność oraz błędnie używane pojęcie ,,zdrowej żywności". Co czeka nas w przyszłości, jakie trendy na rynku spożywczym i jaki wpływ żywność ekologiczna ma na cały przemysł spożywczy?
12:40- 13:10- Daria Affeltowicz: Ekologia czy zdrowie - różnice w podejściu do żywienia (porównanie: Polska vs Hiszpania)
Przekonania, motywacje i bariery wobec jedzenia, a także postawy wobec ekologii czy skupienie na aspektach zdrowotnych jedzenia mają duży wpływ na podejmowane przez konsumentów codzienne decyzje. W trakcie prezentacji zostaną porównane podejście do żywienia w Polsce i w Hiszpanii. Słuchacze dowiedzą się: Kto jest bardziej zadowolony ze swojego stylu odżywania? Jak wyglądają codzienne zwyczaje żywieniowe Polaków i Hiszpanów? Jak Polacy i Hiszpanie różnią się podejściem do jedzenia, gotowania i kupowania gotowych posiłków? Jakie grupy polskich i hiszpańskich konsumentów możemy wyróżnić ze względu na podejście do żywienia? Co to znaczy odżywiać się zdrowo - w Polsce i w Hiszpanii? Które segmenty konsumentów są gotowe na produkty ekologiczne i jak dotrzeć do nich z komunikacją marketingową?
W trakcie prezentacji zostaną zaprezentowane wyniki badań przeprowadzonych przez badaczy z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w ramach projektu międzynarodowego projektu EIT Food Oleogel (finansowany z programu Horyzont 2020).
13:10- 13:20- przerwa
Odpowiedzialna konsumpcja a komunikacja i biznes:
13:20- 13:50 - Zuzanna Warowna- Toruńska: Odpowiedzialny konsumpcjonizm - szansa czy zagrożenie dla biznesu?
Marki albo raczej ludzie odpowiedzialni za ich rozwój mają przynajmniej dwie możliwości. Zamknąć oczy i udawać, że nic się nie zmieniło, namawiając do tego, żeby kupować częściej i więcej i nie do końca zgodnie z sumieniem ekologicznym albo wyjść naprzeciw oczekiwaniom współczesnego konsumenta i znaleźć sposób na zbudowanie atrakcyjności i dialogu z nim, z którego obie strony będą czerpać realne korzyści. Jest jeszcze trzecia możliwość: odkryć sposób na to, jak cały model biznesowy przekonfigurować tak, żeby był dla konsumentów inspiracją.
13:50- 14:20- Martyna Zastawna: Ewolucja podejścia do konsumpcjonizmu, oczami innowacyjnego biznesu.
Odwrót od konsumpcjonizmu to nowy trend. Nie wszędzie jednak możemy nazywać go trendem. W Polsce nadal kupuje się dużo i kompulsywnie - nie myśląc o tym co stoi za naszymi zakupami i na co mają one wpływ. Jednak od niedawna, w niektórych kręgach widać światełko w tunelu. Jednym z owych kręgów, jest biznes, głównie niszowy i innowacyjny. Skąd o tym wiem? Bo od ponad 4 lat rozwijam firmę, która od samego początku, w swoją wizję ma wpisany anty konsumpcjonizm. O tym jak zmieniło się podejście polskiego klienta do konsumpcjonizmu opowiem podczas Konferencji Forum Konsumentów.
14:20: 14:50- prof. Dominika Maison: Czy odpowiedzialna konsumpcja jest rzeczywiście wartością dla współczesnych Polaków?
"Odpowiedzialny biznes" to hasło, które coraz częściej pojawia się w komunikacji firm. Przedsiębiorstwa prześcigają się w doniesieniach o odpowiedzialnej produkcji licząc na to, że konsumenci, dla których odpowiedzialna konsumpcja jest wartością zainteresują się ich produktem czy usługą. Czy jednak rzeczywiście odpowiedzialna konsumpcja jest prawdziwą wartością dla współczesnego polskiego konsumenta. Na ile konsumenci zachowują się odpowiedzialnie i zwracają uwagę na pochodzenie produktów, czy zostały wyprodukowane w sposób etyczny, z poszanowaniem praw człowieka czy z troską o stan środowiska? Okazuje się, że cały czas wielu polskich konsumentów nie zwraca uwagi na etyczne komunikaty. W prezentacji dowiemy się kto w Polsce jest etycznym konsumentem i od jakich cech psychologicznych zależy takie podejście do konsumpcji.
14:50- 15:00 przerwa, networking
15:00- 15:30- panel dyskusyjny, pytania z sali i podsumowanie najważniejszych wniosków (prof. Dominika Maison, Piotr Kwiecień w imieniu Rady Reklamy, Agata Zioło w imieniu Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, Dorota Steliga w imieniu Ekocudów, właścicielka firmy DSPECTRUM), Joanna Szabuńko w imieniu Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie).
Prelegenci:
Dominika Maison
Profesor psychologii, dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Obok pracy naukowej od początku lat 90-tych zajmuje się praktycznie badaniami społecznymi, marketingowymi i konsumenckimi, łącząc z sukcesem naukę z praktyką. Właścicielka firmy Maison&Partners specjalizującej się w strategicznych badaniach marketingowych i badaniach społecznych. Współpracuje z wieloma ośrodkami akademickimi na świecie (m.in. USA, Belgia, Włochy, Indonezja).
Główne obszary zainteresowań naukowych to: utajone postawy konsumenckie, nieświadome motywy i potrzeby, zachowania finansowe Polaków oraz badania skuteczności kampanii społecznych (marketing społeczny) i kampanii CSR. Autorka publikacji na temat współczesnych Polaków, min.: Polak w świecie finansów (PWN, 2013); Psychologia konsumenta (PWN, 2014); Polki. Spełnione Profesjonalistki, Rodzinne Panie Domu czy Obywatelki Świata (WUW, 2014) oraz dwóch ostatnich The Psychology of Consumer Financial Behavior (Springer, 2019) i Qualitative Marketing Research (Routledge, 2019).
Członek organizacji branżowych: Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO), Rady Programowej Fundacji Komunikacji Społecznej, Society for Consumer Psychology (SCP), Association for Consumer Research (ACR) i Qualitative Research Consultant Association (QRCA). W latach 2003-2008 była Prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO). Od 2008 do 2016 roku była przedstawicielką na Polskę największej na świecie organizacji badań marketingowych - ESOMAR.
Julia Kozak
Od ponad 20stu lat zajmuje się komunikacją zintegrowaną. Doradza polskim i międzynarodowym przedsiębiorstwom. Specjalizuje się w obszarach budowania strategii komunikacyjnych, sprzedażowych i biznesowych, zarządzania prewencyjnego i kryzysowego, w procesie zmian w organizacjach (restrukturyzacje, przejęcia), komunikacji międzykulturowej, prowadzi sesje mentoringowe. Pełni funkcję representanta krajowego dla europejskiej inicjatywy przy Innovation in Politics z siedzibą główną w Wiedniu. Wieloletnia eskpertka THINKTANK, współpracuje z Centrum Stosunków Międzynarodowych.
Zarządzała projektami komunikacyjnymidla czołowych polskich i międzynarodowych firm, koordynując działania na wielu rynkach w Europie Środkowo-Wschodniej i Zachodniej. Współpracowała z zespołami z ponad 20 krajów z Europy, Azji, Ameryki Północnej i Australii, planowała działania komunikacyjne dla ponad 200 firm i organizacji prywatnych i państwowych zdobywając polskie i międzynarodowe nagrody branżowe. 13 lat zarządzała polskim oddziałem FleishmanHillard, międzynarodowej agencji PR i komunikacji zintergrowanej.Przez 4 lata pełniła funkcję Wiceprezeski Zarządu ZFPR. Jurorka w licznycpolskich i światowych konkursach z obszaru komunikacji, w tym m.in. Złote Spinacze, Effie oraz prestiżowego światowego konkursu Cannes Lions we Francji.
Wykłada w London School of Public Relations. Prowadzi liczne szkolenia z obszaru komunikacji, prezentacji, budowania strategii marek i rozwoju dla firm, kadry zarządczej, managerów, specjalistów oraz studentów. Absolwentka Indologii na Uniwersytecie Warszawskim, studiowała również Wiedzę o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie.
Marta Karwacka
Socjolożka biznesu, która swoje zawodowe życie poświęciła promowaniu zrównoważonego rozwoju.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (i zrównoważonego rozwoju) oczarowała mnie w 2005 roku i od tego czasu zawodowo związałam się z tą branżą. Złożyło się idealnie, bo akurat skończyłam socjologię, a rok wcześniej zarządzanie na UMK w Toruniu. Nie mogło być więc lepszego momentu na odkrycie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Moje doświadczenie od wielu lat wykorzystuję przy współpracy z firmami, III sektorem i uczelniami. Realizuję projekty doradcze i badawcze. Należę do: zespołu ekspertów zewnętrznych Forum Odpowiedzialnego Biznesu; jury konkursu Verba Veritatis, konkursu Sustainable Fashion Award oraz Panelu Pozytywnych Postaci oceniającego Start-upy Pozytywnego Wpływu. Współtworzę Koalicję na rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego RECONOMY. Jestem autorką pierwszej na polskim rynku książki na temat współpracy biznesu z organizacjami pozarządowymi w ujęciu CSR. Na blogu How to Wear Fair? zajmuję się tematyką odpowiedzialnej konsumpcji w branży odzieżowej.
Maciej Bartoń
Pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Polska Ekologia.
Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od 2011r. związany ze Stowarzyszeniem Polska Ekologia. Wspomaga Stowarzyszenie Polska Ekologia w obszarze legislacji, edukacji oraz badań i rozwoju na rzecz żywności. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w pracy w jednostkach certyfikujących i akredytowanym laboratorium badającym żywność.Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Rolnictwa Ekologicznego przy Krajowej Izbie Gospodarczej, Członek Rady Dialogu Społecznego przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Członek Komitetu Technicznego ds. Rolnictwa i Żywności przy Polskim Centrum Akredytacji, członek Funduszu Promocji Mięsa Wołowego. Od 2019r. także koordynator projektu EIT Food na Uniwersytecie Warszawskim.
Daria Affeltowicz
Psycholog, badacz z wykształcenia i zamiłowania. Przez 7 lat pracowała jako badacz marketingowy w agencji butikowej Dom Badawczy Maison wspierając firmy w budowaniu i rozwijaniu ich marek.
Od 2013 roku pracowała jako specjalista badań wspierając wiedzą na temat konsumentów różne dywizje produktowe firmy Nestle Polska , a od 2017 roku jako Brand Manager opiekowała się markami produktów dla psów Nestle Purina.
Od lutego 2019 pracuje na Wydziale Psychologii UW prowadząc badania konsumenckie i koordynując międzynarodowe projekty EIT Food.
Zuzanna Warowna- Toruńska
W swojej pracy doradczej koncentruje się na obszarach, które mają wpływ na powstawanie skutecznej komunikacji marketingowej. Jej klientami są zarządy, agencje komunikacji marketingowej, działy marketingu, działy HR i działy zakupów. Pomaga optymalizować procesy (audyty, rekomendacje, wdrożenia), wspiera w rekrutacjach, pomaga w opracowaniu strategii rozwoju, szkoli. Współtworzy również strategie marketingowe i strategie komunikacyjno-sprzedażowe. Jest związana z branżą komunikacji marketingowej od 2001- m.in. na stanowisku dyrektor zarządzającej Grupy Ogilvy w Polsce.
Współtworzyła kampanie i zarządzała projektami dla takich marek, jak: Allianz, Decathlon, Kompania Piwowarska, Philips, PZU, PKO Bank Polski, McDonald's, PLL LOT, dla których wspólnie z zespołem wygrywała nagrody kreatywne oraz Effie. Jest jurorem i członkiem komitetu konkursu efektywności komunikacji Effie, prelegentem i szkoleniowcem, m.in. w ramach SAR.
Współtworzyła Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej. Jest mentorem w programie "Technologia w spódnicy i arbitrem oraz członkiem prezydium Komitetu Etyki Reklamy. Prowadzę naSGH zajęcia z CSR (Podyplomowe Studia Reklamy). Jest Absolwentką SGH na kierunku "zarządzanie i marketing".
Martyna Zastawna
Martyna Zastawna zawodowo łączy pasję do butów z filozofia zero Waste. Założycielka WoshWosh - pierwszej i największejw Europie firmy zajmującej się czyszczeniem obuwia. Wielokrotnie nagradzana w Polsce i zagranicą.
Wykładowczyni Społecznej Odpowiedzialności Biznesu na Akademii Leona Koźmińskiego oraz mentorka dla przedsiębiorców. Przez wiele lat związana z rynkiem reklamowym.
Z wykształcenia dziennikarka oraz politolożka.
Organizator i pomysłodawca wydarzenia:
Partnerzy wydarzenia:
ZAPRASZAMY!
Miejsce
Konstruktorska 11, Warszawa