ARDUINO = AVR | 8 bitowe mikroprocesory AVR - poprzez arduino do własnych układów.
14 Stycznia 2015, 17:00 (środa)

Warsztat przeznaczony jest dla osób początkujących w elektronice, zainteresowanych rozpoczęciem przygody z ARDUINO oraz wejściem w świat mikroprocesorów, do którego Arduino jest zachęcającym i skutecznym wprowadzeniem.
ARDUINO jest genialnym w swej prostocie systemem programowo - sprzętowym pozwalającym bezboleśnie rozpocząć fascynującą przygodę ze światem programowanych mikrokontrolerów, czyli mikrokomputerów jednoukładowych. Jednak co zrobisz w sytuacji zakończonego sukcesem projektowania, programowania i wykonania własnego urządzenia opartego na Arduino? Czy do następnego projektu musisz kupowac kolejne Arduino? Odpowiedź brzmi: NIE. Arduino to nic więcej jak uproszczone środowisko sprzętowo / programowe dla wykorzystania ośmiobitowych procesorów rodziny Atmega AVR firmy Atmel.
Warsztat wprowadza uczestnika w fascynujący świat elektroniki cyfrowej, aby po poznaniu kilku podstawowych obwodów elektronicznych oraz prostego, darmowego programu do edycji i kompilacji programu wraz z programatorem USBASP - był w stanie budować kolejne urządzenia, których sercem będzie procesor AVR w cenie zaledwie kilku złotych.
INFORMACJE:
. warsztaty odbędą się w dniach: 14.01, 16.01 godz. 17.00- 21.00 oraz 17.01 godz. 12.00-21.00 (przerwa: 16-17)
. istnieją dwie opcje cenowe:
320 zł - warsztat ze wszystkimi materiałami zapewnionymi: klon Arduino + wszystkie części do budowy urządzeń
270 zł - warsztat dla uczestnika z własnym ARDUINO: przynosi Arduino, dostaje wszystkie części do budowy urządzeń
. każdy buduje oddzielnie, wszystko co zbuduje zabiera ze sobą do domu
. każdy uczestnik musi przynieść własnego laptopa!!!!
. warsztat zupełnie od podstaw, nie jest wymagana wiedza elektroniczna
PROWADZĄCY:
Robert Gogol: obecnie elektronik. Założyciel Manufaktury Instrumentów i Systemów Muzycznych "Deus Ex Machina". W wolnych chwilach pomiędzy projektowaniem i produkcją cyfrowych artefaktów sonicznych a pokazywaniem świata 5 letniej córeczce, dla przyjemności tworzy muzykę łącząc elementy samplingu i syntezy oraz przetwarzając elektronicznie brzmienia własnoręcznie budowanych instrumentów - od roku 2009 m.innymi jako muzyk zespołu RAL7024.
link>> Koncert w Małym Domu Kultury, Klub Dragon
PROGRAM:
DZIEŃ PIERWSZY
4 GODZINY: 17.00 - 21.00
WPROWADZENIE DO WARSZTATU:
- zasady: uczestnictwa i prowadzenia zajęć
- metody: dyskusja > lutowanie > programowanie
- cele do osiągnięcia; po Warsztatach uczestnik wie jak:
- zaprojektować własny układ i napisac dla niego program
- zaprojektować i zbudować własny shield do Arduino
- implementować mikroprocesor AVR we własnych projektach,
niezależnie, bez konieczności kupowania kolejnych Arduino
- zaprogramować procesor AVR poza środowiskiem Arduino
HISTORIA:
- krótki rys rozwoju i technologii wykonania układów
scalonych i mikroprocesorowych
TEORIA:
- software i hardware czyli myśl w maszynie
- czym jest i jak w 15 minut nauczyć się programować ARDUINO
PRAKTYKA:
- programowanie w C++ cz.1: przyciski i diody, programowe układy sterujące, opóźniające, czasowe i losowe
- lutowanie Arduino LED SHIELD
DZIEŃ DRUGI
4 GODZINY: 17.00 - 21.00
HISTORIA:
- hardware vs software - o tym jak urządzenia i układy mechaniczno-elektryczne z czasem ustąpiły miejsca oprogramowaniu, o skalowalności i typizacji rozwiązań mikroprocesorowych
- mikrokontrolery - czyli jednoukładowe komputery za 5 złotych dla każdego
TEORIA:
- dwójkowy, dziesiętny i heksadecymalny układ liczbowy
zasady, przeliczanie, zastosowanie w ARDUINO / Mikrosprocesorach
- prawidłowe zasilanie układów cyfrowych
- jak działają: przyciski, potencjometry, kondensatory odsprzęgające i filtrujące zakłócenia
PRAKTYKA:
- programowanie w C++ cz2: czym jest przetwornik analogowo - cyfrowy w Arduino
- fotorezystor + PWM: sterowanie kilku diód LED w zależności od intensywności otaczającego oświetlenia
DZIEŃ TRZECI
pierwsze 4 GODZINY: 12.00 - 16.00
HISTORIA:
- Jacek Karpiński i jego komputery - czyli dlaczego
nie zostaliśmy drugą Japonią
TEORIA:
- porty i rejestry mikroprocesora
- edytor > kompilator > uploader > programator USBASP
PRAKTYKA:
- programowanie w C++ cz.3: PWM - Pulse Width Modulation czyli płynne sterowanie napięciem
- rozpoczęcie budowy płytki testowej od filtrowanego reg. napięcia
- montaż mikroprocesora, kwarcu, kondesatorów, potencjometrów, gniazd i diód na płytce uniwersalnej
- odsprzęganie zasilania układów cyfrowych
- implementacja portu programatora USBASP
- programator USBASP by Fishl, obsługa WINAVR oraz AVRDUde
- upload programu BLINK
- sterowanie diodą RGB przy pomocy trzech potencjometrów
DZIEŃ TRZECI
drugie 4 GODZINY: 17.00 - 21.00
HISTORIA:
- przetwarzanie sygnałów analogowych i cyfrowych w muzyce i filmie
TEORIA:
- bezwładność ludzkiego oka i ucha - czyli podstawy tworzenia cyfrowych złudzeń dźwiękowych i świetlnych
- komórki pamięci, tablice danych
PRAKTYKA:
- programowanie w C++ cz.4: budowanie tablicy danych, czym jest multiplekser i rejestr przesuwny, czyli dokładamy więcej LEDów
- budowa i zaprogramowanie układu ręcznego wyświetlacza widmowego w oparciu o POV (persistence of view)
PODSUMOWANIE i ZAKOŃCZENIE WARSZTATÓW
Miejsce
Wawrzyniaka 39, Poznań