Warsztat z dr Markiem Kaczmarzykiem: Szkoła memów. Czym są memy i co mają wspólnego ze szkołą?

27 Października 2019, 10:00-16:00 (Niedziela)

Centrum Sztuki Wspóczesnej Zamek Ujazdowski ... Warszawa, Warszawa Zobacz na mapie

To wydarzenie już się skończyło. Zapraszamy na inne ciekawe wydarzenia.
  Rodzaj Dostępne do Cena Liczba
  dla wszystkich
już niedostępne 120,00 zł -

Memy są "genami kultury". Ich przykładami są idee, melodie, plotki, teorie naukowe czy elementy programu nauczania. Memetyka natomiast, jest dyscypliną w której o kulturze myślimy w kategoriach darwinowskiego doboru naturalnego. Nie chodzi tu jednak, o znaczenie biologicznego podłoża, a raczej o proces dystrybucji informacji. Mem to każda przekazywana kulturowo informacja, zmieniająca przystosowawczą wartość jednostki. Podobnie jak geny, tworzą indywidualny zespół aktywnych kompetencji zwany memotypem. Proces nauczania i wychowania to właśnie budowanie memotypu.

Z tej perspektywy szkoła jest miejscem w którym wybiórczo wspieramy określone memy i tworzone przez nie kompetencje. Programy nauczania można traktować jako arbitralnie wybrane zestawy memów które dorośli uważają za niezbędne w przyszłym życiu swoich podopiecznych. Rzecz w tym, że podobnie jak w ewolucji biologicznej, tak i w ewolucji kultur decydujące znaczenie w przetrwaniu memów mają nie intencje, a warunki środowiska. Szkoła jest dla memów rodzajem ekosystemu, tyle że na jego kształt znaczący wpływ mają działania nauczycieli. Warto znać zasady dystrybucji memów oraz konsekwencje naszych działań.


W trakcie szkolenia:

  • dowiemy się, czym są memy i memetyka;
  • zrozumiemy związek pomiędzy warunkami panującymi w środowisku szkolnym a skutecznością nauczania;
  • poznamy zasady ewolucji memów i nauczymy się wykorzystywać je w planowaniu procesu dydaktycznego;
  • odpowiemy między innymi na pytania: czy dzieci potrzebują rówieśników, oraz dlaczego to gwiazdor kinowy, a nie nauczyciel staje się autorytetem.

Czas szkolenia: 6h

Marek Kaczmarzyk prowadzi szkolenia z zakresu neurodydaktyki, memetyki i dydaktyki ewolucyjnej. Od ponad dziesięciu lat szkoli w zakresie biologicznych i memetycznych podstaw transferu składników kultury, w tym procesu edukacji. Stara się patrzeć na te zagadnienia z perspektywy najnowszych osiągnięć neurobiologii oraz biologii ewolucyjnej. Te dwie dyscypliny łączą się w ciekawy sposób z socjologią, psychologia i antropologią kulturową tworząc niespotykaną dotąd przestrzeń dla opisu ludzkiej kondycji. Jedną z form tego opisu jest memetyczna wizja kultury jako autonomicznego systemu zdolnego do adaptacji i ewolucji.

Taka perspektywa pozwala spojrzeć na znane zjawiska w nowy sposób. Daje szanse na to żeby zobaczyć i zrozumieć więcej. Uważa, że znajomość podstaw funkcjonowania naszych społecznych mózgów pozwala na właściwe wyznaczanie celów i ułatwia ich osiąganie. Daje też właściwą perspektywą wobec granic naszych możliwości i potwierdzalności, bez której po prostu trudno dzisiaj żyć.

Interesuje go przyszłość w każdym możliwym wymiarze. Teoria edukacji jest dla niego niepełna jeśli nie uwzględnia niewiadomej jaką niesie jutro a 20 lat pracy jako czynny zawodowo nauczyciel dało mu pewność, że w przyszłości przydają się nawet najbardziej szalone pomysły i nietuzinkowe rozwiązania. Kiedy trzeba trochę przyspieszyć, wkłada rolki i stara się wyprzedzić na nich najtrudniejsze sprawy. Ruch ułatwia myślenie. Uważam, że dobra książka, kawa i towarzystwo bez trudu mogą zastąpić dalekie podróże. W tym konkretnym miejscu zawsze więcej jest ciekawych rzeczy niż można ogarnąć a przemieszczanie się zanim to nastąpi to tylko strata czasu… W wolnych chwilach pisze książki, w których stara się popularyzować wiedzę niezbędną do przyjęcia proponowanego przez niego punktu widzenia. Czasem jednak ramy popularnonaukowych tekstów nie są w stanie pomieścić wszystkiego. Wtedy sięga poza granice, po możliwości jakie daje powieść.

Zobacz również:

szkolenia szkolenia w Warszawie wydarzenia Warszawa