Eklektik Session 2019 | Home & Identity
4 Października 2019, 19:00 (Piątek) - 6 Października 2019, 23:00 (Niedziela)
Wroclaw
Eklektik Session 2019
Home & Identity
4-6.10.2019
Wrocław
PROGRAM
piątek, 4 października
Muzeum Pana Tadeusza
ul. Rynek 6
g. 19:00
Piano Warp [Japonia]
Takuya Nakamura - fortepian, elektronika
Azumi Oe - tancerka Butoh
Takuya Nakamura 中村卓也バイヲグラフィー Japoński artysta, kompozytor i multiinstrumentalista. Od kilku dekad występuje na całym świecie grając głównie na fortepianie, rozmaitych instrumentach elektronicznych oraz na trąbce. Urodził się w muzycznej rodzinie w Tokio. Występować zaczął w bardzo młodym wieku. Po ukończeniu studiów na Akademii Muzycznej Kunitachi oraz w Tokio Takuya Nakamura przeniósł się do Bostonu, aby kształcić się pod kierunkiem George'a Russella w New England Conservatory of Music, gdzie zdobył tytuł magistra w zakresie kompozycji i jazzu. U boku Paula Blaya i Gerri Allena studiował grę na fortepianie i improwizację; gry na trąbce uczył się z Timem Morrisonem (Boston Symphony Orchestra). W tym czasie występował również na festiwalach w Bostonie z Johnem Cage'em (1991) oraz György Ligeti'm (1992). Zainteresowany harmonią Takuya zapoznał się z koncepcją chromatyczną Lydyana autorstwa Geroge'a Russella, a także teoriami muzyki Toru Takemitsu, Milesa Davisa i Billa Evansa. Takuya występował przed Sun Ra Arkestra. Inne spektakle w tym okresie obejmowały projekty z udziałem Steve'a Drully (Experimental Contemporary Music) oraz Johna Zorna (Cobra) w Knitting Factory w Nowym Jorku. W USA Takuya koncertował także z orkiestrą Living Time George'a Russella. Jego ostatnie światowe trasy obejmują współpracę z CocoRosie, zespołem Nerve Jojo Mayera, a projekty studyjne m.in. remiksy dla Quincy Jonesa. We Wrocławiu Takuya Nakamura wystąpi z Azumi Oe, tancerką Butoh, w najnowszym projekcie Piano Warp łączącym fortepian z elektroniczną manipulacją na żywo, tańcem i multimediami. www.pianowarp.com
g. 20:00
Big Beats Big Times [Turcja]
Berke Can Özcan - instalacja perkusyjna
gościnnie: Tord Knudsen - światło, projekcje
Big Beats Big Times to nieustannie rozwijający się projekt pochodzącego ze Stambułu Berke Can Özcan, perkusisty o niezwykle szerokim wyobrażeniu i pasji do dźwięku. Pracował jako producent, dyrektor muzyczny i kompozytor przy wielu projektach filmowych. Poza zestawem perkusyjnym interesuje go tworzenie dźwięków z przedmiotów codziennego użytku, takich jak doniczki z terakoty, kapsle, miotły, drewniane nosze na buty, stara pralka. W kreowaniu pejzaży dźwiękowych używa także magnetofonów, samplerów, rejestratorów polowych i odtwarzaczy winylowych. Big Beats Big Times to projekt oparty na improwizacji oraz interakcji, w którym uczestniczą wybitni perkusiści tacy jak Kenny Wollesen (John Zorn, Bill Frisell), Erland Dahlen (Nils Petter-Molvaer, Stian Westerhus & Pale Horses), Steve Nistor (Brian Blade's Mama Rosa Band, Daniel Lanois), Jack Irons (Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers), Craig Santiago (New Zion Trio), Arto Tunçboyacıyan (Armenian Navy Band), Blair Sinta (Alanis Morissette) oraz John J. Holden.www.bigbeatsbigtimes.com
Partner wydarzenia: Muzeum Pana Tadeusza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich
g. 21:30
Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
plac Wolności 7A
Erlend Apneseth Trio [Norwegia]
Erlend Apneseth - skrzypce hardanger
Stephan Meidell - gitara
Øyvind Hegg-Lunde - perkusja
Erlend Apneseth jest jednym z najbardziej znanych graczy na skrzypcach z regionu Hardanger, które określa się w Norwegii słowem "hardingfele". Zakorzeniony w tradycji Apneseth w ostatnich latach wkroczył na improwizowaną scenę muzyki współczesnej, która stała się jego nowym domem. Debiutanckie nagranie "Blikkspor", wyprodukowane przez uznanego norweskiego trębacza Arve Henriksena, zyskało uznanie krytyków, zarówno z ludowych, jazzowych, jak i współczesnych magazynów muzycznych. Jego drugi album z perkusistą Øyvindem Hegg-Lunde (Building Instrument, José González) i gitarzystą Stephanem Meidellem (Cakewalk, Krachmacher) został wydany w lutym 2016 r. w norweskiej wytwórni Hubro i otrzymał świetne recenzje zarówno od krajowych, jak i międzynarodowych mediów takich jak BBC Music Magazine i MOJO. W 2016 r. Erlend Apneseth napisał kompozycje na zamówienie Førde International Folk Festival w wykonaniu kwintetu złożonego z Ole Morten Vågana (kontrabas) Hansa Hulbækmo (perkusja), Stein Urheima (gitary, bozoki), Erika Rydvalla (nyckelharpa) i samego Apnesetha. Muzyka została zarejestrowana i wydana w kwietniu 2017 r. We wrześniu tego samego roku artysta wydał także drugi album w wytwórni Hubro, zatytułowany «Åra». We Wrocławiu Erlend Apnesth zakończy pierwszy dzień festiwalu Eklektik Session występem w trio w Muzeum Teatru, w dawnym skrzydle południowym wrocławskiego Pałacu Królewskiego na placu Wolności. Koncert oprawi wizualnie Tord Knudsen. Muzycy dołączą również do finałowej Eklektik Orchestra.
Partner wydarzenia: Muzeum Miejskie Wrocławia oraz Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
sobota, 5 października
Dziekanat
plac Grunwaldzki 18-20
g. 20:00
Eklektik presents: Ronnies Scott's Jazz Club [Wielka Brytania]
Sarah Tandy Trio
Marijus Aleksa MAPS
Formuła wieczoru Eklektik presents zakłada zapraszanie do Wrocławia ciekawych inicjatyw z całego świata. W ramach kolejnej odsłony festiwalu Eklektik Session zaprezentujemy Ronnie Scott's Jazz Club. Pod szyldem legendarnego klubu jazzowego z Londynu, obchodzącego w tym roku 60-lecie działalności, wystąpią młodzi artyści dynamicznej sceny stolicy Wielkiej Brytanii. Koncerty Sarah Tandy Trio oraz Marijus Aleksa MAPS odbędą się w klubie Dziekanat na wrocławskim Manhattanie. Ten awangardowy kompleks mieszkaniowo-usługowy na placu Grunwaldzkim pochodzi z początku lat 70-tych. Zaprojektowany został przez uznaną architektkę, Jadwigę Grabowską - Hawrylak, której twórczość zaprezentowana została w tym roku w jednej z galerii Nowego Jorku.
Ronnies Scott's Jazz Club [SoHo]
W 1959 r. saksofonista Ronnie Scott otworzył drzwi do małego klubu w piwnicy na zachodnim krańcu Londynu, gdzie miejscowi muzycy mogli się spotkać i wspólnie pograć. Dzisiaj, w swoim nowym domu, zlokalizowanym w tętniącej życiem dzielnicy SoHo, Ronnie Scott's jest jednym z najbardziej znanych klubów jazzowych na świecie. Występowali tutaj Sarah Vaughn, Count Basie i Miles Davis. Do dziś klub prezentuje największe postacie jazzu, które unikają wielkich sal koncertowych na rzecz intymnego i przyjaznego otoczenia klubu. www.ronniescotts.co.uk
Sarah Tandy Trio
Dorastając w muzycznej rodzinie, Sarah Tandy od najmłodszym lat miała kontakt z muzyką. Naukę gry na fortepianie klasycznym rozpoczęła w konserwatorium. Była finalistką BBC Young Musician of the Year. Jednak język muzyki klasycznej wydawał jej się niewystarczający. Studiując literaturę angielską na Uniwersytecie w Cambridge, znalazła sposób na ekspresję własnych emocji i ukojenie w graniu jazzu, a czas spędzony poza Londynem pozwolił jej poznać lepiej siebie jako artystkęGodzinami słuchając Coltrane'a, Mccoy Tynera, Herbie Hancocka, Wayne'a Shortera, Oscara Petersona, Errolla Garnera, Roberta Glaspera, Brada Mehldau'a pracowała nad tym, jak odnaleźć się w nowej ekscytującej formie muzyki. Szybko stała się jedną z najbardziej wyrazistych artystek swojego pokolenia, grając na klawiszach dla takich projektów i artystów jak Jazz Jamaica, Nu Civilization Orchestra, Maisha, Mr Jukes, Yazmin Lacey, Camilla George, Nubya Garcia, Nerija, Daniel Casimir, Binker Golding, Clark Tracey i wiele innych. Jest także członkiem Ronnie Scotts House Band. "Czuję, że większość tego, czego nauczyłam o się o muzyce i życiu, pochodzi od muzyków, z którymi gram. Piękno muzyki polega na tym, że przekracza granice i dociera do miejsca, w którym jesteśmy tacy sami" - mówi Sarah.
Marijus Aleksa MAPS
Mariijus Aleksa mieszka w Londynie, ale pochodzi z Litwy. Najbardziej kojarzony jest jako perkusista Billa Laurence'a, China Mosesa, Femi Temowo. Występował również z zespołem Gillesa Petersona na gali BBC 6 Jazz Special. Oprócz roli muzyka sesyjnego Marijus Aleksa jest również liderem własnej grupy. MAPS to kulminacja wielu godzin spędzonych na koncertowaniu i nagrywaniu z jedną z czołowych londyńskich scen jazzowych. Debiutancka EP'ka "Maps" łączy elementy jazzu, afrobeatu i muzyki elektronicznej poprzez jamowanie i remiksowanie w dowolnej formie, przy jednoczesnym zachowywaniu rytmu. Utwory z pierwszego albumu Marijusa, prezentowane w BBC 1 Radio, są bestsellerami kategoriach nu-jazz i broken beat labeli Juno i Phonica. Nagrania MAPS znalazły się również w zestawieniu "top 10 releases of the week" wytwórni The Vinyl Factory.
Partnerzy wydarzenia: Ronnie Scott's Jazz Club, SoHo Radio, klub Dziekanat.
niedziela, 6 października
hala serwisowa Mercedes-Benz Grupa Wróbel
ul. Graniczna 4A
g. 19:00
YOSSI FINE & BEN AYLON [Izrael]
Blue Desert
Yossi Fine - gitara mikrotonowa, bass
Ben Aylon - perkusja, instrumenty perkusyjne
Sharon Mansur - synth bass, instrumenty klawiszowe
Muzyka Blue Desert opiera się na regionalnych stylach muzycznych Bliskiego Wschodu, łącząc ludzi z różnych grup etnicznych. Muzycy nawołują: "Come together on the dance floor!", przekraczając granice muzyczne regionu Izraela i Palestyny, muzyki Dabke, dub, Gnawa i trance. W napędzie Bass 4X4, powtarzając hipnotyczne melodie, płonące rytmy i niekończącą się wirtuozerię, muzyka zespołu zabiera nas na wzgórza Jerozolimy, przez wydmy Sahary, do oazy Błękitnej Pustyni. Yossi Fine to jeden z najbardziej znanych muzyków i producentów na świecie. Nominowany był do nagrody Grammy. Wyprodukował ponad 40 albumów, 20 z nich okrywając złotem, wiele platyną. Yossi Fine nagrywał i występował m.in. z Davidem Bowie, Lou Reedem, Gil Evans Orchestra, Vieux Farka Toure, Meshell Ndegeocello. W Blue Desert gra na specjalnej mikrotonowej gitarze, którą zbudował pod wpływem tradycyjnych melodii, które dziś inspirują przeboje Blue Desert. Ben Aylon jest perkusistą najbardziej znanym ze swojego unikatowego "neo-afrykańskiego" stylu gry. Zainspirowany głęboką perkusją Wolof z Senegalu, Ben tworzy wybuchowe plemienne rytmy używając najrozmaitszych afrykańskich i współczesnych bębnów.Ben Aylon nagrywał i występował z Bombino, Doudou Ndiaye Rose, Awadi, Khaira Arby i wieloma innymi. Doskonałym uzupełnieniem brzmienia Blue Desert jest Sharon Mansur, księżniczka środkowo-wschodniej klawiatury. Sharon jest liderką wyłaniającego się nowego stylu muzyki Bliskiego Wschodu. W latach 2017-2018 zespół występował za granicą oraz w Izraelu z ponad 150 koncertami na festiwalach i w klubach: Burg Herzberg Festival (Niemcy), Horizonte Festival (Niemcy), Landjuweel (Holandia), Joshua Tree Music Festival (USA), OCT LOFT Jazz (Chiny), Respect Festival (Czechy), The Jewish Film Festival w Toronto, World Music Festival w Gibraltarze i wiele innych. W 2018 roku grupa wydała swój debiutancki album "Blue Desert".
g. 20:30
EKLEKTIK ORCHESTRA [ALL ARTISTS]
Sarah Tandy - klawisze
Sharon Mansun - klawisze
Stephan Meidell - gitara
Erlend Apneseth - skrzypce hardanger
Yossi Fine - gitara mikrotonowa, bass
Øyvind Hegg-Lunde - perkusja
Berke Can Özcan - instalacja perkusyjna
Ben Aylon - instrumenty perkusyjne
Bond - bass, elektronika
dźwięk: Roli Mosimann
światło: Tord Knudsen
koncept: Bond
Jak co roku, jedyna w swoim rodzaju Eklektik Orchestra, pod przewodnictwem Radka Bonda Bednarza, w niepowtarzalnym składzie podsumuje kolejną odsłonę festiwalu Eklektik Session, tym samym realizując kluczowe założenia międzynarodowej eklektycznej platformy artystycznej. Finał festiwalu ES 2019 w niecodziennej przestrzeni - stacji serwisowej salonu samochodowego - z udziałem artystów z Japonii, Turcji, Izraela, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii, z pogranicza wielu stylistyk, reprezentujących odmienne kultury, można śmiało nazwać jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznej jesieni w Polsce. W dotychczasowych projektach eklektycznej orkiestry udział wzięli Nils Petter Molvaer, Jan Bang, Erik Honore, Arve Henriksen, Sebastian Studnitzky, Josh Dion, Samuel Rohrer, Eivind Aarset, Claudio Puntin, Loup Barrow, Nadishana, Mieko Miyazaki, Guo Gan, Ganesh Anandan, Erland Dahlen, Wu Wei, Tom Mays, Yonathan Levy oraz wielu innych wybitnych artystów z całego świata.
Partner wydarzenia: Mercedes-Benz Grupa Wróbel
EKLEKTIK SESSION
Eklektik Session to międzynarodowa platforma artystyczna oraz wyjątkowy festiwal, który zdążył wpisać się w kalendarz najważniejszych wydarzeń kulturalnych Wrocławia. Eklektik Session skutecznie zaciera granice stylistyczne, promuje oraz integruje środowiska twórcze, nawiązuje bliską współpracą z artystami, festiwalami oraz instytucjami z całego świata. Pomysłodawcą Eklektik Session jest Radek Bond Bednarz, wrocławski artysta, muzyk i producent; laureat Wrocławskiej Nagrody Muzycznej za nowatorstwo w tworzeniu muzycznego wydarzenia angażującego środowisko i publiczność w spotkanie z różnymi dziedzinami sztuki.
Eklektik Session 2019 odbędzie się w dniach 4-6 października we Wrocławiu, tradycyjnie, w unikatowych lokalizacjach miasta. Hasłami przewodnimi w tym roku są pojęcia "Domu i Tożsamości" [Home & Identity]. Kolejne odsłony festiwalu podsumowuje jedyna w swoim rodzaju Eklektik Orchestra, realizując wszystkie założenia platformy ES. Finałowy zespół co roku występuje w innym, niepowtarzalnym składzie, z udziałem gości festiwalu z pogranicza wielu stylistyk, reprezentujących odmienne kultury. W dotychczasowych eklektycznych projektach tej wyjątkowej orkiestry udział wzięli m.in. Nils Petter Molvaer, Jan Bang, Erik Honore, Arve Henriksen, Sebastian Studnitzky, Josh Dion, Øyvind Hegg-Lunde, Samuel Rohrer, Eivind Aarset, Claudio Puntin, Loup Barrow, Nadishana, Mieko Miyazaki, Guo Gan, Ganesh Anandan, Erland Dahlen, Wu Wei, Tom Mays, Yonathan Levy oraz wielu innych wybitnych artystów z całego świata.
Bilety: sprzedaż biletów odbywa się za pośrednictwem www.goout.net z wyjątkiem wydarzeń z 4 października - bilety na wydarzenia w Muzeum Pana Tadeusza (Takuya Nakamura, Berke Can Özcan) dostępne są na www.bilety.ossolineum.pl i w kasach muzeum.